Sv: Om du var høykarber: hva serverer man en gjest med diabetes og cøliaki (samtidig)
Vel, jeg har diabetes, og er nå under utredning for cøliaki, og det er likevel masse forskjellig jeg kan kose meg med til kaffien. Men nå må jeg tilstå at selv om jeg har diabetes 1 så er jeg ikke like redd for og få i meg noen få gram sukker som mange andre er.
Hva med å lage opp noen gode kjeks, eller kanskje en stabel pannekaker (eller bare ta med røren og steke der?) eller ei rullekake eller moccakake?
Såvidt jeg husker fra en tidligere tråd så har ikke svigermoren din bra helse, så en fin box med f.eks. mandelkjeks er jo veldig fint og ha med som en gave.
Jeg tenkte å lage disse i morgen (hentet oppskriften fra et amerikansk diabetsforum)
Pecan Chocolate Chip Cookies
1 cup Almond Flour
1/2 cup Erythritol
1/4 cup Splenda
1/4 cup ground Flaxseed
4 squares Lindt 85% chocolate, cut up into small pieces
1/2 cup pecan pieces
1/2 cup butter (1 stick) right out of the fridge, cold, cut up into workable pieces
pinch of salt
1/2 tsp of Cream of Tartar
cap full of Vanilla
Placed everything into food processor (don't know what I would do with out one) except the pecans and the chocolate
I ran the processor until it formed a ball, removed the dough and folded in the pecans and chocolate. Refrigerated a few minutes. I then made 15 walnut sized balls, smashed them down slighty to about 3/8" thick, baked at 350 for nearly 20 minutes. This is probably the best cookie I have tasted since I have been Dxed.