Sv: Er det for mye nå?
Jeg opplever at folk flest prøver å "harselere" litt med meg nå etter at det har stått så mye i mediene om lavkarbo. Daglig må jeg "forsvare" kostholdet mitt, og det er årsaken til at jeg har lest meg kraftig opp på emnet. Det igjen gjør meg trygg på at det jeg gjør er rett for meg.
Jeg har fått høre at jeg er uhøflig i selskaper, folk lurer på når jeg skal spise "normalt" igjen, at blodårene mine snart er tette osv. Heldigvis klarer jeg å svare godt for meg, slik at de trekker påstanden sin og sier at de "tuller", eller lignende.
Jeg føler at det er veldig mye fokus akkurat nå, og jeg blir oppgitt når f.eks. NRK drar inn en toppidrettsutøver som ikke har satt seg inn i lavkarbokosthold og at folk flest heller ikke kan spise det toppidrettsutøvere spiser pga. at de trener enormt mye. Det er vel stort sett hvermannsen som skal opplyses om hvordan man bør spise?
Samtidig føler jeg at lavkarbo må tilpasses hvert enkelt individ. Min mann har prøvd ketolysedietten, han gikk ned i vekt, men kolesterolverdiene ble katastrofale for en så ung mann. Han spiser fremdeles moderat lavkarbo, men tåler ikke noe mettet fett før kolesterolet fyker i taket. Ved moderat lavkarbo ala middelhavskost, altså uten mettet fett i form av dyrefett og melkefett, går kolesterolet ned og verdiene ser bedre ut. Jeg derimot kan spise alt mulig og kolesterolverdiene mine er fantastiske.
Legen min er heller ikke overlykkelig over kostholdet mitt, basert på det han har lest selv, han har ikke spurt meg nøyaktig hva jeg spiser eller hva jeg spiste før. Men han har slått seg til ro med at jeg har funnet det som fungerer for meg. 25 kilo mindre på kroppen, mer trening, mer overskudd, mindre betennelsestilstander i kroppen, sluttet med allergimedisin året rundt, mye bedre mage- tarmfunksjon, kan da ikke være feil for meg, ergo sier jeg ofte at jeg er allergisk mot karbohydrater.
Jeg vet ikke, men folk blir hvertfall overrasket når de ser meg og lurer på hva i all verden jeg har gjort for å gå ned i vekt, men de blir skeptiske når jeg forteller dem hvordan. Jeg prøver å fortelle hva jeg spiser slik at de skjønner at de at det ikke er bacon med rømme, avocado med majones til frokost. Det er vel kanskje vi som lever slik som må overbevise folk om at det ikke handler om å drikke rømme eller la alt flyte i fett.
Så ja, jeg er litt lei av alt fokuset, men med debatt så blir jo folk mer opplyst om hvordan det egentlig fungerer. Jeg anbefaler alle som tviler om å lese Andreas Eenfeldt sin bok, Kostrevolusjonen. Den er så lettfattelig skrevet at alle kan forstå hva lavkarbo dreier seg om.
|