Vis enkelt innlegg
Gammel 15-10-11, 16:59   #10
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: 5 uker uten vektnedgang. Hjelp meg

Magen holder du igang med fiber fra grønnsakene også
Tenk deg en skikkelig stoooor middagtallerken: Fyll opp mer enn halve tallerenen med en stor haug grønnsaker, enten en god salat med fetaost, oljedressing eller rømme på og kanskje litt oliven, knuste nøtter eller pinjekjerner, eller like mye brokkoli, blomkål, og eventuellt bittelitt gulrøtter, belgfrukter, løk ect (om du vil tillate deg det), så har du kjøtt fisk omtrent like mye som man beregner ellers, 2-400g pr porsjon avh. av hva slags proteinkilde det er og en god dæsj med fet saus oppå der igjen.
Det er et av mine vanligvis max 3 måltider i løpet av en dag.

Det andre evnt også 3. måltidet er ofte et nannaknekkebrød eller en lavkarbobrødskive med et godt lag smør og fx en tykk skive leverpostei, eller ost på.Jeg steker i smør, har smør og fløte i sauser, men jeg lasser ikke på med fett.
Jeg lasser på med grønnsaker. De første 2-3 ukene lasset jeg på med fett for å bli mett, men etterhvert som blodsukkeret ikke lurte meg til å spise mer, så var ikke det nødvendig.
Til å begynne med var blodsukkeret mitt helt på tur og jeg var fryktelig sulten. Nå har magesekken blitt mindre og blodsukkeret er gjevnt og fint og jeg er sulten når kroppen er tom for energi, ikke når magesekken er tom for mat.

Jeg spiser sikkert bare halvparten så store mengder kjøtt/fisk nå som før.
Jeg spiser sikkert dobbelt så mye grønnsaker nå som før (jeg spiste mye fra før også)
Også er jeg ikke lenger redd for å bruke fullfettprodukter, nøtter og fete proteinkilder.
Jeg teller ikke kcal, men jeg får i meg mye mindre kcal allikevel fordi jeg ikke føler behov for dem.
En annen snodig ting er jo at jeg nesten ikke bruker salt heller... for det var nemlig alltid pasta og poteter som var det jeg trengte salt på... ironisk, sant?

Har du funnet alle oppskriftene her inne med grønnsaker istedenfor typiske potet/pastaretter? De er geniale! Da får du puttet i deg masse grønnsaker på samme måte som vi spiste KH før
Røstiselleri istedenfor røstipoteter, blomkålmos istedenfor potetmos, squashpasta, blomkålris osv... Egentlig typisk vegitarkost kanskje, men det fungerer utmerket som tilbehør istedenfor poteter og pasta også

Kanskje er du fortsatt i omstillingsfasen?
Kanskje holder kroppen din på vekten, det gjorde min i allefall. Jeg gikk ned 4 kg den første uka, så stod det stille noen uker, så droppet jeg 2 kg til, så stod det stille i 2 mnd og plutselig forsvant nesten 1,5 kg. Nå har jeg gått på lavkarbo i 4 mnd og mistet 7 kg. Ikke sånn ekstrem vektnedgang, men veldig merkbart for meg. Jeg har i tillegg droppet fra klesstørrelse 42(på en god dag)-44 til at jeg nå kan komme inn i 36 om plagget har rett fasong, men iallefall 38-40 i de fleste plagg.

Om du skal klare å spise lavkarbo må du legge om på lang sikt, ikke som en slankekur.
Håper du finner motivasjonen og får det til

FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat