Sv: Diverse spørsmål fra en nybegynner!
Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.
Nå ble jeg litt nysgjerrig, har du noen linker som viser litt om hvorfor det skal være slik med epiletikere?
Vet det ketogen diett kan motvirke anfall, men at de ikke går ned i vekt pga energi inntaket var nytt for meg 
Eller mener du at man generellt må ligge lavt/lavere på energi inntaket for å kunne gå ned i vekt på ketogen kost?
Har selv en sønn som har gått på ketogendiett i 15 år pga epilepsi. Ble startet på SSE (Statens senter for epilepsi), og ketogendiett er det eneste som reduserer anfallene hans. Når du starter ketogendiett for epilepsi, tar man utgangspunkt i alder, størrelse, energinivå etc for å finne ut hvor mye energi/kalorier du trenger. Så setter man opp ratio (forholdet mellom fett og kh/proteiner) etter hva man ønsker. Det vanlige er en 4:1 ratio (altså 4 ganger så mye fett som summen av kh og proteiner). Hvis beregningen viser at du trenger 1500 kalorier om dagen, komponerer man måltider med riktig ratio, som tilsammen gir 1500 kalorier om dagen. De fleste epileptikere på ketogendiett er normalvektige/slanke, men ikke for tynne. Min sønn har riktig vekt i forhold til lengden. Hvis han skulle legge på seg uten at lengen følger med, senker vi litt på kaloriene. Samme hvis han vokser men vekten ikke følger med, da øker vi litt.
Håper dette var forståelig
Ble nesten å kuppe tråden litt her, men jeg ville opprinnelig bare få avlivet myten om at det å være i ketose er det samme som å miste vekt.