Vis enkelt innlegg
Gammel 18-10-11, 01:19   #8
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Ny her. Og lurer på en del ting

Det finnes ingen dumme spørsmål, og de av oss som lever lakarbo vil selvsagt dele det vi har lært med andre.
Men akkurat som når man for eksempel velger og bli vegeterianer, så krever et kostskifte at man tillegner seg de nødvendige kunnskaper, og når det gjelder livsstilen lavkarbo så finnes det som sagt mange varianter, fra veldig strenge retninger som ketose til mye mer liberale som Lindberg. Alt fra 0-150 karbonydrater pr dag er lavkarbo, men ingen anbefales og gå under 15 karbohydrater. Hver enkel må finne ut hvor de vil legge seg og, om man ikke har inngående kjennskap til kosthold og ernæring, velge hvilken retning man vil følge. BMI vil også spille inn her, altså hvor mye man ønsker og gå ned.
Lavkarbo er ikke noen kortvarig kur som garanterer vekttap slik at man kan gå tilbake til sitt tidligere kosthold og være slank for alltid. Og lavkarbo er heller ikke det som det skremmes mot i media; at vi pøser inn på ubegrensede mengder med egg,fett og kjøtt og holder oss borte fra stort sett alt fra planteriket.
Vi spiser variert og sunt og faktisk mer grønnsaker enn vi gjorde tidligere, men når man begrenser karbohydratene, så må kroppen få næringen den trenger for å lage energi fra et annet sted, og derfor er det faktisk sunt og viktig med fett.
Ved og bare kutte karbohydrater vil man raskt føle seg skikkelig slapp og elendig, og vekttapet man forventer seg vil ikke komme siden kroppen da tror det er hungersnød og tviholder på hvert gram.
Derfor finnes det slike lynkjappe introduksjoner til lavkarbo slik som "LCHF på 3 minutter" og "nybegynnertråden".
Selv valgte jeg og lese disse (+ jeg printa ut LCHF på 3 minutter og hang den på kjøleskapet) og jeg valgte å lese om de forskjellige retningene + kjøpte og leste dr.Hexebergs bøker siden det var retningen jeg ville følge. På den måten slapp jeg unna alle de problemene man får om man bare kutter karbohydrater.
Om du er utålmodig med og komme i gang før du helt har bestemt deg for hvor du vil legge deg, så anbefaler jeg og kutte ut alt med sukker, fint mel (gjelder også pasta), ris og poteter i starten, mens du leser deg opp. Det gjør også overgangen lettere for kroppen din.
Håper du finner deg til rette her på forumet og at du kommer til å trives med å leve lavkarbo