Vis enkelt innlegg
Gammel 18-10-11, 10:31   #1
Yasi
Juniormedlem
 
Yasi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 36
Yasi er ny på veien
Smile

Mandelkake med vanilje- og sjokoladekrem - den beste jeg har smakt hittil!

Hei alle sammen

Jeg bare føler at denne oppskriften må deles. Denne kaken er så ufattelig god og den smaker eksakt som høykarbokake. Nam.

Oppskriften er ikke opprinnelig av meg - jeg har bare justert den litt:

Nøttebunnen:
300 gram malte mandler
9 eggehvitter
150 gram sukrin
2 ts bakepulver
2 ss smeltet smør


Vaniljekrem
4 eggeplommer
1 dl sukrin
1 dl fløte
1 ts vaniljepulver, kan kjøpes på helsekosten
120 gram usaltet smør


Sjokoladekrem
2 ss kakao eller 1 ½ ss dersom du vil ha den litt søtere - jeg smurte på et lag av hver
1 ss sukrinmelis, kan kjøpes på helsekosten
1 ss Splenda, finnes på dagligvaren
2 dl kremfløte


Slik gjør du:

Bunn: Vips eggehvitter og sukrin til en fin og luftig eggedosis-krem. Bland så væsken litt og litt inn i mandelmelet. Tilsett bakepulver og smøret helt til slutt. Stekes i ovnen på 160 grader i ca. 30 minutter. Sjekk med en tannpirker om kaken er ferdig.

Vaniljekrem: Tilsett alle ingredienser i en kasserolle og rør hele tiden. Etter ca. 10 minutter vil kremen bli litt tykk. La kremen småkoke i noen minutter, fortsatt under omrøring. Her er det vitkig at du rører hele tiden.

Sjokoladekrem: Kremfløte og Splenda og tilsett alle disse i en kjøkkenmaskin. Visp disse helt til du ser at du begynner å få en krem. Sjokoladekrem skal være luftig og fin. Dette kan ta opptil 5 minutter, men følg med for idét kremen begynner å bli luftig og fluffy bør du stoppe. Jeg synes kremen smaker som best da! Her er det selvfølgelig smak og behag som spiller inn, så prøv deg gjerne frem.

Åh, for en herlig smaksopplevelse.

Bilder og litt mer detaljert beskrivelse finnes på bloggen min her:

http://yasi.blogg.no/1318799435_opps...vkarbo_ma.html

God fornøyelse

__________________
Min blogg: Yasi

Sist redigert av Yasi : 27-10-11 kl 14:36.
Yasi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Supermat/generell LCHF Svar med sitat