Vis enkelt innlegg
Gammel 20-10-11, 00:04   #7
ToreH
Gjest

Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min ? :P

Opprinnelig lagt inn av b0ll, her.

Hei!
Er ny her på forumet, så jeg benytter anledningen til å si hei i samme slengen!

Jeg og forloveden min har begynt å spise lavkarbo, startet for en uke siden. Jeg er strengere på kh enn han er, men stort sett spiser vi det samme. Han mener man skal spise det man vanligvis gjør, og samtidig kutte sterkt på karber. Jeg mener man må ha en viss kontroll på kalorier i tillegg for å holde forbrenningen på topp. Jeg regnet ut med BMR (?) kalkulator at jeg må ha 2700 kal pr dag for å holde vekten, dermed har jeg lagt meg på 2000 pr dag for vektnedgang + optimal forbrenning. Han mener det er oppspinn og tull, men jeg er veldig sikker på at antall kalorier er viktig. Dersom jeg ikke tilsetter fett i en eller annen form ender jeg på 1000-1500 kal, noe jeg synes virker veldig lite :S Hva mener dere?

Er det noen her som kan vise til forskning som sier at et visst antall kalorier per dag er gunstig, + at det holder forbrenningen i gang? Jeg aner ikke hvor jeg har filosofien min fra, så jeg kan på en måte ikke komme med noen svar når han "angriper" kostholdsfilosofien min :P

Hei. Jeg har gått på lavkarbo nå et par mnd, eller nå er je gmer på mellomkarbo kanskje :-) Men uansett, jeg har aldri i mitt liv talt en eneste kilokalori, antar du mener kcal og ikke cal? Spiser du normal sunn kost som er lavkarbo så får du i deg nok kilokalorier. Daglig behov osv kan beregnes, men lavkarbo er etter min mening bra nettopp fordi man slipper telle kcal....

Kalorier er underordnet om du bare skal gå på lavkarbo for å ta av noen kiloer (10-20). Velger du matvarer som egg, fisk, kjøtt, ost, cottage cheese, skalldyr, grønnsaker, salater og andre lavkarboprodukter så går du ned i vekt uansett. Bare husk på å spise ofte og mye. Jo oftere du gir magen noe å jobbe med, jo mer gunstig er det for å opprettholde forbrenningen. Jeg ville sagt at 6-7 måltider om dagen er mer gunstig for forbrenningen din enn kun 3-4 måltider. Spis gulrøtter og kålrot, evt en KETOSlim power bar (kjøpes på iHerb) mellom hovedmåltider.

Skal du i tillegg trene hardt i perioden, så vil det ta 3-4 uker før kroppen har vent seg til å forbrenne fett fremfor karbs så ytelsesevnen er nok noe redusert på de hardeste øktene i denne tiden.

Så, ikke fokuser så mye på kalorier, ha et balansert kosthold hvor lavkarbo er prinsippet så får både du og han nok. Gjennomsnittlig mann skal vel ha noe slikt som 2500-3000kcal pr dag i snitt, men det vil jo finnes variasjoner her også. På lavkarbo/mellomkarbo vil han kanskje ligge rundt 1500-2000kcal og da vil vekten gå ned over tid. Trener han mye og hardt så må han selvsagt kjenne på dagsformen over tid for å se om han kanskje behøver noe mer kcal. Hushovd behøver rundt 10 000kcal hver dag under de store sykkelrittene og må ha nøye kontroll på hva han putter i seg, men vi andre dødelige: nope, kcal er underordnet betydning på et lavkarbo diett. Dette er etter min mening og min erfaring etter å ha vært på dette siden 20 august og 9,5 kilo siden :-)

Svar med sitat