Vis enkelt innlegg
Gammel 20-10-11, 01:30   #9
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min ? :P

Opprinnelig lagt inn av b0ll, her.

Hei!
Er ny her på forumet, så jeg benytter anledningen til å si hei i samme slengen!

Jeg og forloveden min har begynt å spise lavkarbo, startet for en uke siden. Jeg er strengere på kh enn han er, men stort sett spiser vi det samme. Han mener man skal spise det man vanligvis gjør, og samtidig kutte sterkt på karber. Jeg mener man må ha en viss kontroll på kalorier i tillegg for å holde forbrenningen på topp. Jeg regnet ut med BMR (?) kalkulator at jeg må ha 2700 kal pr dag for å holde vekten, dermed har jeg lagt meg på 2000 pr dag for vektnedgang + optimal forbrenning. Han mener det er oppspinn og tull, men jeg er veldig sikker på at antall kalorier er viktig. Dersom jeg ikke tilsetter fett i en eller annen form ender jeg på 1000-1500 kal, noe jeg synes virker veldig lite :S Hva mener dere?

Er det noen her som kan vise til forskning som sier at et visst antall kalorier per dag er gunstig, + at det holder forbrenningen i gang? Jeg aner ikke hvor jeg har filosofien min fra, så jeg kan på en måte ikke komme med noen svar når han "angriper" kostholdsfilosofien min :P

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Har du lest nybegynnertråden og LCHF på tre minutter? Anbefaler på det varmeste og lese gjennom trådene og lære mest mulig før du forandrer kostholdet, når du har valgt hvilken retning du vil følge. Meningen er jo at man skal føle seg bra og gjøre ting rett.
LCHF står for low carbs high fat.
Mange små måltid og telling av kalorier er noe helt annet, det er det som kalles lavkalori.

Ja, han mener man ikke skal spise for mye fett. Jeg bakte muffins med hjemmelaget mel av nøtter + smør, ost osv og når han fikk vite kalori innholdet ble han helt blek. Jeg på min side mener det ikke har noe å si, så lenge man ikke tar HELT av + spiser så lite karber som vi gjør. Jeg lager maten her i huset, og det er snakk om kanskje 10-15 karber totalt i kostholdet, hvis ikke jeg har regnet feil. Jeg vil holde meg til et fast kaloriinnhold, tror det er det beste, men sliter med "bevis" :P. Skal tipse om bloggen, takk

Om du har valgt og presse karbene ned i 10-15 så er du på den strengeste varianten av lavkarbo. Der blir man anbefalt og holde seg på 15 karber pr dag, men da kreves det at du vet hva du gjør og sørger for at kroppen får nok fett. Om du fjerner både karbohydrater og fett så sulter du kroppen og den vil gjøre det den kan for ikke å gi fra seg et gram siden den tror det er minst hungersnød. At dere vil føle dere skikkelig elendige etter en tid uten karbohydrater og fett er svært logisk.

Erfaringer er kjempefint, setter også stor pris på om noen har linker til studier som er gjort på "lite karbo og mer fett som kompensasjon" teorien.

Teorien du etterlyser er jo det lavkarbo er:
Lite karbohydrater Høy Fettmengde (low carb high fat)