Vis enkelt innlegg
Gammel 20-10-11, 09:49   #12
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min?

Enkelt forklart; Når man kutter ned på karbohydrater (da snakker vi om 60-70 gr kh eller mindre per dag), så trenger kroppen en annen energikilde, og det er her fettet kommer inn. Protein er vanskelig omsettelig til energi, og kroppen trenger det til å bygge opp muskler. Med gode fettkilder så vil man både få ned mengden mat man spiser, ettersom fett er såpass energitett så man behøver ikke å spise så mye og ofte, da man vil ha mer å gå på i forhold til energi. Lavfett og lavkarbo er ikke en diett mange holder ut med over tid.
Rene fettkilder er ikke skadelig for kroppen, dersom det er dét han er redd for. Det er dårlige fettkilder (margarin og transfett, overdrevne mengder planteolje etc) fett+sukker som er skadelig for kroppen og som er den raskeste veien til overvekt, betennelser og hjerteproblemer. Fjerner du majoriteten av karbohydratene fra kostholdet er det ikke nødvendig å være redd for fettinntaket.

Og for din egen del, det har ikke så stor hensikt å telle kalorier, særlig ikke i starten, og i hvert fall ikke dersom du ikke har noen problemer med vekttapet. Kroppen er ingen forutsigbar maskin som krever akkurat det samme inntaket hver dag. Det viktigste er å spise seg passe mett til hvert måltid. Da spiller det egentlig liten rolle om det er to eller seks måltider daglig, Men det vanlige med lavkarbo/høyfett kosthold er å spise få måltider, da fett varer lenge som energikilde, og gir jevnt blodsukker, sånn at det ikke er særlig nødvendig å fylle opp hver tredje time, e.l.

Ellers stiller jeg meg bak anbefalning av bloggene til Pål Jåbekk, Tomas Geisner, og kan i tillegg tipse om Espen Rostrups blogg, og kostdoktorn.se.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat