Vis enkelt innlegg
Gammel 20-10-11, 19:54   #13
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Har Drevon et poeng?

Opprinnelig lagt inn av herregud, her.

Enig at kostholdet har mye å si mht livskvalitet, men at det skal ha liten innvirkning på levealder har jeg problemer med å tro på. Det finnes f.eks mange extremt overvektig/syke i dag som dør svært unge pga følgesykdommer av ekstrem overvekt. Nekter å tro at dette skal være genetisk betinget.

Jeg sa ikke at kostholdet ikke har noe å si for levealderen til enkeltindividet. Spiser du bra vil du sannsynligvis holde deg frisk, og dermed legge grunnlaget for å leve lenger.

La meg omformulere: Det er ikke kostholdet sin fortjeneste at vi i gjennomsnitt blir eldre i dag enn vi ble før.

Disse som er ekstremt overvektige og syke overlever vesentlig mye lenger i dag enn de ville gjort før, noe vi kan takke helsevesenet for.

For 100 år siden var gjennomsnittlig levealder i Norge 50 år. I dag lever vi i gjennomsnitt 80 år. Selvfølgelig kunne folk bli både 80 og 100 år gamle på tidlig 1900-tall også, men det var såpass mange som døde tidlig at gjennomsnittsalderen, og derav forventet levealder, ble lav.