Sv: Dere som har gått ned mange kg, skriv deres slankehistorie her!
Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.
Edit: En liten sidenote: Utholdenhetsatleter har generelt mye større dødelighet enn selv utrente, og det er et dose-respons-forhold der (altså mer utholdenhetstrening, høyere dødelighet). Da snakker vi spesielt om f.eks. marathonløpere. Dette er antagelig grunnet diverse stresshormoner og lignende som sliter på kroppen etter lange løp.
Kort fortalt: skal du være sunnest mulig, baser kostholdet ditt rundt råvarer som kjøtt, fisk, fugl og grønnsaker med lite stivelse. Få i deg nok D-vitamin (langt mer enn det Norske helsevesen anbefaler). Hold deg langt unna kornprodukter og soya. Tren hard styrke for beinstruktur og -styrke, hormoner, libido, funksjonell styrke og forbrenning og tren harde, korte intervaller (Guerilla Cardio) for forbrenning, oksygentransport og slagvolum på hjertet.
Flott, da kan du fortelle meg hvordan ca 189 sykkelryttere klarer overleve 3 ukers etapperitt hvor de i snitt sykler 20 mil om dagen hver dag på et lavkarbokosthold og med trening i kun korte intervaller samt styrke. NB! Husk at de må ha et kosthold med ca 10 000 kcal i daglig inntak under rittet. Btw, selv med et slikt inntak så går de ned i vekt. Lance Armstrong hadde klær som var sydd spesielt til ham etterhvert som vekten gikk ned.
Jeg vil heller være sunn sykkelatlet i toppform, enn en som kun spiser kjøtt, fisk osv.....sykkelatleten spiser alt det der, men han spiser også de gode kornproduktene, pasta, ris og enormt med grønnsaker.
Jeg registrerer at man strides om hvorvidt man kun skal trene hardt og kort, eller mer periodisere treningen (tradisjonelt). Jeg vil nok fremdeles være skeptisk til at jeg som syklist kun skal trene korte, harde intervaller i bakker gjør meg bedre i stand til å sitte på sykkelen i konkurransefart i opptil 4-6 timer. Jo, hjertepumpa henger med, men det vil den gjøre uansett, men om kroppen aldri har gjort et ærlig hardt arbeid i mer enn 45-60 minutter (som den nye trenden ønsker), så vil jeg kanskje slite når kroppen m gjøre dette i 5-6 x så lang tid? Men bevares, om 10-15 år får vi vel svaret om utholdenhetsidretter ser flere topputøvere som hevder seg og aldri har løpt, syklet svømt, gått på ski på trening i mer enn korte intervaller...
Så det å "være sunnest" mulig finnes det nok langt flere svar på enn å konkludere på 2 linjer. Men at det er sunnere å trene intervaller, spise bevisst både naturlige råvarer, kornprodukter og grønnsaker enn å ikke gjøre det, ja der er vi enige.

|