Vis enkelt innlegg
Gammel 22-10-11, 12:55   #28
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Da må vel jeg være et unikum av dimensjoner som gikk ned 10 kg vha beinhard trening i form av løpetrening intervall og langkjøring, alt ila 6 mnd. Jeg har aldri spist så mye i hele mitt liv som under denne perioden, putta i meg alt jeg kom over, unntak av sukker og godterier da. Levde på havregrøt hver dag til frokost i 6 mnd. Energiunderskuddet fikk jeg av å trene hardt og mye. tok altså ut mye mer enn jeg klarte putte i meg. Selv syntes jeg at jeg spiste hele tiden.

Jeg tror alt for mange er redde for å trene intervaller. De vil heller gå på pilates, zumba eller yoga fordi det er mindre hardt. Gi det et forsøk da vel, jeg har selv prøvd utrolig mange rare treningsmetoder. Dansing, yoga, pilates, spinning, step, core, sirkeltrening, aerobic og noe andre greier jeg ikke klarer uttale engang (typisk elixiagreier). Joda, alt er god trening, men det som virkelig suger er knallharde løpsintervaller/sykkelintervaller, helst på en tredemølle sånn at man kan holde samme farten. 4x4 intervall er en forbrenningsbombe som faktisk fortsetter forbrenningen i det neste døgnet ift annen aktivitet/ikke aktivitet. Og hele poenget med å slanke seg er da veldig enkelt: Så lenge du forbrenner mer enn du putter i deg, ja da vil vekten gå ned. Styrketrening er viktig, men jernpumping er overdrevent. Fokuser heller på kjernemuskulatur og core styrke i første omgang. Når den er bygget opp, så starter du med frivekter og mer spesifikk styrketrening.

Dette fungerer, jeg har prøvd det.

Nei, du er alldeles ikke et unikum, og det vet du godt selv så den vinklingen trenger du ikke å starte på engang.

Det som er mye mat for deg trenger ikke nødvendigvis å være mye mat for andre. Det er en kjent sak at overvektige som sier de spiser lite spiser mer enn de tror, og undervektige som sier de spiser mye nesten alltid overestimerer eget inntak. Dette er også bekreftet i studier der de har kombinert selvrapportering og monitorering. Hva du selv synes du har spist spiller ingen rolle.

Du har helt rett i at et energiunderskudd fører til vektnedgang, men det er ikke bare å minske inntaket eller øke forbruket, for disse påvirker hverandre. Dersom du trener masse, vil du også bli mer sulten. Dersom du spiser mindre, vil kroppen nedregulere forbruket, spesielt i form av spontan aktivitet.
Folk overestimerer også hvor mye de har forbrent på en treningsøkt. Ved å jogge i en time vil en mann på 70kg forbrenne ca 600kcal.
Når det gjelder etterforbrenningen, så er denne også overdrevet. Ja, den finnes, men den er ikke så stor som mange tror.

Mange hadde hatt godt av å trene intervaller, der er vi også enig. Men dette gjelder ikke allt. Kraftig overvektige hadde ikke nødvendigvis hatt godt av en slik intens treningsform. For det første blir belastningen på leddene ekstremt stor, og de ville sannsynligvis oppnådd å bli skadet. For det andre blir stresset på hjertet og lunger veldig mye større enn hos en normalvektig.
For disse vil det være helt klart mest hensiktsmessig å kombinere lett aktivitet med et godt kosthold, slik at de kommer ned på en bedre vekt. Deretter kan de selvfølgelig starte med hardere trening.

Mange har gått ned i vekt på Grete Roede, så det fungerer. Det fungerer imidlertid ikke for alle, så at noe fungerer for deg betyr ikke at det vil fungere for andre. Litt mer ydmykhet i forhold til at alle er forskjellige hadde vært på sin plass.

Jeg er forøvrig ikke overvektig selv, og trener både hardt og ofte (aktiv idrettsutøver), så dette er ikke noe forsøk på å forsvare mine egne handlinger og mangel på treningslyst.