Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min ? :P
Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.
Tja, er det ikke spillerne på Strømsgodset og Odd som i all hovedsak lever lavkarbo?
Ang mitt tidligere "usunne" kosthold og enorme overvekt.
hvordan ser du for deg at jeg spiste tidligere, når jeg gikk ned OG ble friskere på fettinntak på 200-250 gram i døgnet? På lavkarbo.
Klarer du å se at det er SAMMENSETNINGEN av kostholdet som har vært, og er, det avgjørende?
Min teori er rett og slett av kroppen var i så enorm ubalanse etter å ha levd etter statens kostholdsanbefalinger i så mange år, at den trengte det enorme kcalinntaket for å rette opp i ubalansen 
For å si det på din måte, jeg var en dieselbil som kjørte på bensin 
Statens kostholdsanbefalinger forutsetter et balansert forhold til aktivitet. Dette er noe jeg synes det norske folk har glemt i iveren etter teknologivinninger. Problemet er mer at statens anbefalinger for kosthold bygger på at man er i mye mer fysisk aktivitet enn tidligere og at det ikke tar høyde for de med spesielle behov/sykdommer/diabetes osv. Det er mer der problemet ligger enn at selve kostholdet er feil.
Men hva skal man endre? Folks vilje, evne til å holde seg i god fysisk aktivitet, eller tilpasse kostholdet til dagens inaktivitet? Antakelig ingen av delene, men en differensiert tilnærming som kombinerer disse.
Jeg tror at lavkarbo gjør noe inne i kroppen som gir en effekt. Måten næringsstoffene utnytter seg av eksisterende energi og måten denne blir omsatt i brenselscellene i musklene. Innslaget av mindre stivelse og karbohydrater synes for meg være det som utgjør den største forskjellen. Noe som igjen oppleves som positivt for metabolismen i kroppen og man kan spise et teoretisk større antall kcal på et kosthold med redusert karbo og stivelse enn statens anbefalinger. Men energien må erstattes med noe og da må man ha fett i kosten, typisk sunt fett og ikke transfett.
Så jo, på lavkarbo kan man øke det teoretiske kcal inntaket og fremdeles gå ned i vekt fordi sammensetningen og måten energien omsettes i metabolismen på endres/optimaliseres. Hvorfor er dette skjer og hvordan kreves det nok mer forskning på, men at det skjer er vel hevet over enhver tvil.
Hehe, ikke ta det ille opp ang usunt kosthold, men når man er 26 kg overvekt (jeg var 10kg) så er det ikke nødvendigvis usunt kosthold, det kan være riktig kosthold, men det er ikke riktig kosthold ut fra aktivitetsnivået. Jeg er frisk og har ikke sykdommer som endrer forutsetningen, men jeg vet at mitt kosthold var veldig sunt, men siden aktivitetsnivået var fraværende så ble hele totalpakken usunn. Har jo levd på statens kosthold tidligere og aldri vært hverken friskere eller sprekere, men da stod altså aktivitetsnivået i forhold til kostholdet også.
Imho så er det ikke urimelig å anta at en som veier 26kg overvekt ift sin idealvekt (subjektive) og som er 100% frisk, har totalt sett et for usunt kosthold sett i relasjon til eget realistiske aktivitetsnivå. Er man syk eller lider av eksvis metabolismesykdommer så blir jo saken anderledes uansett og da kan man strengt tatt ikke følge statens kostholdsråd da de blir for snevre.
|