Sv: Hjelp til å overbevise forloveden min ? :P
Opprinnelig lagt inn av hypah, her.
Det viktige her er å se på hva forskningen har benyttet for referansegrunnlag.
De har benyttet seg av og benytter seg av blodprøvesvar for å se på forbrenningen i kroppen. Men dette gir ikke resultatet som sier noe om hvordan kroppen faktisk forbrenner. Det eksisterer pr idag ikke noe som kan måle forbrenningen, og ledende endokrinologer har akseptert at blodprøvesvar ikke sier noe om forbrenningen i kroppen, men i mangel av noe annet enn blodprøver så er det dessverre dette som benyttes.
Jeg har selv erfart blodprøvesvar som skulle tilsi at min forbrenning var særdeles høy, men både lege og endokrinolog, var enig i at så ikke var tilfelle. Kroppslig stoffskifte og forbrenning lå på et lavgir.... Det som også ble konstatert var at både aktivitet og mer hyppige måltider hjalp på forbrenningen på blodcellenivå, mens selve blodprøvesvarene forble de samme.
Så forskningen viser faktisk begge deler. Noen sier det ikke er sammenheng mellom hyppigheten av måltider, andre sier dette ikke kan bekreftes fordi referansen er feil.
Så da ender man vel opp med å se på hva som fungerer i hvert enkelt tilfelle. Man bør mao prøve ut det som kan fungere best for en selv.
Feil igjen. Metabolismen kan måles på flere måter. Den mest nøyaktige er ved at forsøkspersonen oppholder seg i et respirasjonskammer over en viss periode, der all varmeproduksjonen måles.
For sengeliggende pasienter kan gassutvekslingen måles, og mengden CO2 sier noe om hvor mye energi som er omsatt.
DLW (Doubly Labeled Water), er en annen metode som brukes for å måle metabolismen, som har vist seg nesten like nøyaktig som respirasjonskammer.
Du bør kanskje sette deg litt inn i det du diskuterer før du kommer med påstander?
|