Sv: Manglende vektnedgang
Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.
Jeg har kun ved to målinger hatt forhøyet F4 (27 på den siste, den før der aner jeg ikke), men ikke høyt nok til å få behandling eller å bli henvist videre. Men skjoldbruskkjertelen er veldig forstørret, som en stor plomme, så ved neste blodprøvetaking (om en uke) skal jeg be om dette. Så er veldig i villrede, men hører at noen kan ha hjelp av å kutte ut gluten og soya i kosten sin ved siden av lavkarbo. Vi får se. Er for tiden sykemeldt og er ikke av den sorten som raser ned i vekt pga dette men er stabil da.
Og ja, Shaping er galskap! Når jeg nå har trent hot yoga f eks har jeg med meg proteindrikk eller to egg som jeg spiser rett etter treningen.
Nja, å kutte ut soya er antakelig ikke løsningen, da soya normalt ikke er anbefalt å spise for de med lavt stoffskifte fordi dette hemmer stoffskiftet. Dvs at du som kanskje har høyt stoffskifte (men time will show, sjekk TSH verdiene dine først og ikke minst positive symptomer på hyperthyreose) så bør du tvertom spise soya for å redusere stoffskifteverdiene dine.
Så helsesøsteren i bakgrunnen vil vel ikke først og fremst anbefale å kutte ut soya for en med høyt stoffskifte (forutsatt du er diagnostisert).
Å redusere gluten kan ha effekt både for de med hypo og hyperthyreose, så her er det individuelle forskjeller. Du å altså teste ut. men ta nå for guds skyld en ting av gangen. hvis ikke kan det være vanskelig å finne ut hva som fører til hva....
Pri 1: Spis soya (men vær da diagnostisert av legen med høyt stoffskifte)
pri 2: test ut reduserte mengder gluten
Men TSH, fritt T4 og fritt T3 og anti TTO må testes av legen. Samt prøver for Graves sykdom. Du kan nemlig ha variasjoner både høyt og lavt stoffskifte og hva som er hva er vanskelig å vite.
Men hvis du vil så er www.sonjas-stoffskifteforum.info er veldig anbefalt å lese både for de med lavt og høyt stoffskifte. Særdeles kompetente mennesker, leger og spesialister er med der inne. Sågar endokrinologer deltar i debatter der.
|