Sv: Dere som har gått ned mange kg, skriv deres slankehistorie her!
Opprinnelig lagt inn av hypah, her.
Flott, da kan du fortelle meg hvordan ca 189 sykkelryttere klarer overleve 3 ukers etapperitt hvor de i snitt sykler 20 mil om dagen hver dag på et lavkarbokosthold og med trening i kun korte intervaller samt styrke. NB! Husk at de må ha et kosthold med ca 10 000 kcal i daglig inntak under rittet. Btw, selv med et slikt inntak så går de ned i vekt. Lance Armstrong hadde klær som var sydd spesielt til ham etterhvert som vekten gikk ned.
Jeg vet ikke helt hva det er du forsøker å diskutere på, vi kan vel enes om at styrke- og intervalltrening samt variert kosthold med tilstrekkelig protein og lite karbohydrater er bra..? Hva ellers gjør du her inne? 
Hva proffesjonelle atleter angår, Michael Phelps spiser 12500kcal om dagen, blandt annet fra pannekaker med sjokolade og sirup, bare for å ha nok drivstoff for treninga. Hva i all videste verden har det med trening for "vanlige dødelige" å gjøre? En Formel-1 bil går på høyoktandrivstoff. Min Audi 80 ville dog ikke takket meg om jeg tanket den med flybensin.
Biten om høyere dødelighet blandt toppatleter innen utholdenhetsidrett er ikke noe jeg har diktet opp. Du kan diskutere alt du vil, men fakta er fakta. Å motstride det er som å si at du "tror himmelen er grønn". Den er like fullt blå. Vi snakker da dog om et svært anderledes stressnivå enn det vanlige folk som tar en time på tredemølla utsetter kroppen sin for.
Om jeg får spørre, hva er "gode kornprodukter"? Du vet at gluten er forbundet med inflammasjon og autoimmun-sykdommer som diabetes, fibromyalgi, reumatisme, ME, o.l?
Du har fått med deg at man har null fysiologisk behov for fiber, og at fiber av mange antaes å være direkte skadelig (se for deg små "pinner" som revner celleveggene i tarmen, og fører til denne "smøringen" fiber er så kjent for. Økt celledeling=økt sjanse for kreftdannelse).
Du har kanskje også hørt at korn er så stappet med antinæringsstoffer som lectin, gluten, og phytater? Lectin binder seg til insulinreseptorer og forårsaker leptinresistens, to svært klare mekanismer for utvikling av overvekt. Phytater binder seg til mineraler, og gjør mikronæringsverdien av korn lik null.
I tillegg oksideres de fleste næringsstoffene i kornet innen noen dager etter maling til mel (ja, selv grovt mel). Med andre ord er alt du får ut av brødskiva eller havregrøten din en god (pun intended) porsjon karbohydrater, en massiv insulinspike (korn stimulerer mer insulinproduksjon enn karboinnholdet tilsier), og antinæringsstoffer som på ingen måte er bra for helsa di.
Det eneste "gode kornproduktet" er det du mater fugler og gnagere med for å være en god samaritan vinterstid.
|