Vis enkelt innlegg
Gammel 26-10-11, 09:03   #10969
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av elien, her.

Bare lurer, jeg må nå ta 4x30000IE pr dag. Er det mye? Ser også det står 0,75 mg pr kapsel. Kan også nevne at det er Afi-d2 Forte

Det er mye. Men siden det er D2 i sånne mengder så regner jeg med du har fått dem skrevet ut hos en lege og har oppfølging der.

Når du har kommet opp i akseptable verdier hadde jeg anbefalt deg å gå over til vedlikeholdsdose på D3 i samråd med legen.

NB - mengdene D2 og D3 kan IKKE sammenliknes. D3 er mer biologisk potent og større mengder (da snakker jeg om 4 000IU eller mer daglig over mer enn 1-2 måneder) må man kun gjøre under jevnlig blodprøveoppfølgling slik at man har en følelse over hvilken retning det går. Større doser i kortere perioder er ikke farlig.

Overdosereaksjoner er rapportert ved doser på over 40 000IU (D3). Dessverre står det ikke hvor lang tid denne dosen sto i overdosetilfellene.

http://www.ajcn.org/content/84/4/694.full.pdf
http://www.vitamindcouncil.org/about...in-d-toxicity/

Når man soler seg til d-vitamin setter hud, solbrenthet og brunfarge sikkerhetsmarginer slik at man aldri kan sole seg til en overdose d-vitamin.

Ja, og "IE = internasjonale enheter = IU = international units"