Tråd: Now what?
Vis enkelt innlegg
Gammel 27-10-11, 11:05   #22
Coockie
Medlem
 
Coockie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 146
Coockie har en fantastisk aura rundt segCoockie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Now what?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Hei igjen.
Her kan du lese om PCOS:http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=994
Og om du søker på PCOS får du opp mange tråder om emnet her inne
Som du ser er insulinresistens en av symptomene.
Insulinresistens sjekkes ved å ta en blodprøve og måle c-peptidnivået. Jeg har hatt normalt blodsukker selv om jeg var insulinresistens.
Jeg fikk diagnosen PCOS hos legen på Lindbergklinikken. Av symptomer var overvekt (173 og 100kg), hårvekts i ansiktet og mellom brystene, vanncyster på eggstokken, trøtt, slapp, svimmel og mye mer. Jeg hadde i allefall veldig god nytte av metformin i kombinasjon med lavkarbo. Jeg har vel lagt på 40-50 gram karbohydrater om dagen, og ikke så mye fett, og ikke vært i ketose.
Jeg sjekket forøvrig også masse hos fastlegen før jeg kom meg til Lindberglegen, ble henvist i hytt og pine og faktisk i stratgropen for utredning for ME før dette ble min redning.
Lykke til i jakten! Håper virkelig du finner ut av dette, for meg var det fantastisk å endelig finne ut hvorfor, og ikke minst hvordan jeg kunne blir frisk igjen

Takk for svar!
Jeg skal definitivt sjekke detta ut. Hadde vært en stor lettelse å få kartlagt hva som gjør ting så vanskelig.


Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Det er litt og banne i kirka og snakke kalorier igjen, men siden du har forsøkt stort sett alle justeringer - føler jeg det nødvendig

Jeg er 15-20 kg i pluss, og går ikke ned med 16-1700 kalorier pr dag... Dette selv om min basalforbrenning FØR aktivitet er beregnet til 2300 kalorier. Jeg må ned til 12-1300 for å få vektnedgang, og jeg har også prøvd "alt"... spisdegslankmaten var det som fikk meg på sporet, siden jeg da etter nesten et år på generell lavkarbo (maks 20 g kh pr dag) UTEN brøderstatninger eller lettbrus osv, ikke gikk ned et lite gram en gang. Med spisdegslankmat "raste" jeg plutselig ned 1 kilo i uka og ble helt sjokkert. Var sulten de 3 første dagene da måltidene besto av små porsjoner, men derimot var det 5 av dem. Etter dag 3 fantes jeg ikke sulten. Formen var på topp.
Hvis det nå ikke hjelper med andre ting - kan det være en ide og strupe energiinntaket et par uker bare for å sjekke. Jeg skulle ønske jeg kunne spise "vanlig" lavkarbo uten og tenke på mengde osv, men kroppen min trenger tydeligvis lite inntatt energi for å komme i gang med fettforbrenningen, spiser jeg mer er det tydeligvis nok inntak til at kroppen ikke må sette igang forbrenning av kroppsfett fordi den får nok energi gjennom maten.

Jeg har heller ikke påvist lavt stoffskifte eller noenting, derimot har jeg hatt en langvarig infeksjon som nå er under behandling. Betennelser i kroppen kan være med på å øke blodsukkeret (et par diabetikere her inne som har opplevd og måtte innta mer insulin under infeksjonssykdommer), slik at har man en "betent" kropp, evt en autoimmun sykdom, er det vanskelig og få vektnedgang bare ved og spise lavkarbo riktig.

Jeg er ingen forkjemper for kalorirestriksjon eller - telling. Svært mange har god erfaring med og bare kutte karbohydratene og øke på med fett som erstatning og dermed "raser" de ned. Jeg har det ikke slik.

Disclaimer: Derimot vil jeg bare for ordens skyld si at dette rådet er KUN til TS som faktisk har prøvd alt og holdt på lenge. Er du nybegynner og stikker nesen innom denne tråden, ignorer dette rådet om du har vektstagnasjon og lag deg din egen tråd hvor alle dine detaljer og situasjon beskrives. Vi er nemlig VELDIG forskjellige


Jeg er veldig glad for at du kommer med forslag, men når det er sagt tror jeg ikke å kutte mye i kaloriene er min vei å gå.

Jeg ønsker å finne en livsstil jeg kan leve med resten av livet, ikke en kur for å gå ned i vekt som vil resultere i at når jeg slutter, vil jeg bare legge på meg igjen.

Om jeg begrenser kaloriinntaket såpass at jeg havner under min basale forbrenning vil jeg kanskje gå ned i vekt for en periode, men da vil jo også kroppen gradvis sette seg i «sparemodus». Jeg har lest flere steder at den basale forbrenningen vil tilpasse seg energimengden og dermed synke om energiinntaket er mindre en den basale forbrenningen. Altså at man havner i en ond sirkel der man til stadighet må trappe ned på energiinntaket for å opprettholde et vekttap. I mitt tilfelle virker dette riktig siden jeg alltid flatet ut etter en måneds tid på lavkalori-kur. Dette er en av grunnene til at jeg byttet fra lavkalori til lavkarbo i første omgang.

På en annen side vet jeg også av erfaring at jeg blir grinete, slapp og lettere deprimert av å gå i energiunderskudd (Jeg mener hvis jeg tar trening ut av regnestykket). Og for å være ærlig, til tross for et veldig sterk ønske om å bli normalvektig, vil jeg heller gå for «Jally large» en «Skinny bitch», hehe.


Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg antar du har full oversikt over proteininntaket - og at det ligger rundt 1 g pr kilo kroppsvekt. Staten anbefaler fra 0.5 g pr kilo kroppsvekt, så du har jo litt å gå på om du ønsker og prøve deg på litt reduksjon. Noen sier også at det gjelder pr kilo FETTfri kroppsvekt, noe som kan regnes ut vha kalkulatorer. Si fra om du ønsker det så skal jeg lete opp en til deg, husker ikke i farten hvor jeg fant denne sist.
Så framt du ikke trener ekstremt mye, tror jeg ikke det skal være noe problem, med lavkarbo har jeg opplevd at musklene faktisk blir sterkere uten at jeg trener
På lavkalori "sulter" du jo kroppen og da er det i større grad at musklene får lide, det fungerer ikke helt på samme måte på lavkarbo etter min mening, fordi du faktisk gir kroppen nok energi ved matinntak OG ved forbrenning av kroppsfett.


Sist jeg regnet ut lå jeg på 0,9 pr kilo, men det er hele kroppsvekta. Hadde hjulpet veldig om du fant denne kalkulatoren for meg

Nei, jeg trener ikke ekstremt mye. Ligger nå på ca 4 timer i uken.
1 økt kondisjon på mellom 45-60 minutter (uten pause)
1 økt styrke med variasjon på 45-130 kilo i vekter avhengig av øvelsen
1 økt svømming på 1,5-2 km (bryst)
I tillegg bor jeg i 5. etasje, uten heis, så det blir en del trapper ila. en uke.

__________________
Livet er en dans på roser, men hvem sa at dansing på roser var lett?
Leter du etter noe? Det er ikke noe her. Hvorfor titter du her egentlig?.
Startvekt: 103,6 kg – Mål: -32 kg – Fremgang: -16 kg
Coockie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det meste med måte Svar med sitat