Vis enkelt innlegg
Gammel 29-10-11, 14:05   #25
ToreH
Gjest

Sv: Å, nei! Pepperkaker og marsipan i butikken!

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Du kan godt snakke om deg selv, men ikke trekk meg inn i det Jeg er tjukk fordi at jeg har bakenforliggende problemer som gjør at jeg saboterer for meg selv. Viljestyrke, ståpåvilje og alt det greiene der har jeg mer enn nok av.

Det er ikke hyggelig å høre. Når sykdom er årsaken til fedme så stiller man gjerne litt bak i køen for noe man ikke kan noe for.
Når jeg studerte psykologi og lederskap så var det en morsom behovspyramide jeg kom over. Maslow mente jo at man går beveger seg i en pyramide av behov, selv om trinnene stegvis, dvs man tilfredsstiller de grunnleggende fysiologiske først, FØR man går til sikkerhets og trygghetsbehov osv. I prinsipp så går ikke mennesket tilbake. Alderfer derimot mente at mennesket gjør nettopp dette og motbeviste Maslow!

Eksvis så kan følelsesmessige strabaser i livet føre til at mange mennesker starter med trøstespising. Denne trøstespisingen kan/vil i enkelte tilfeller ta overhånd og man utvikler overvekt. Videre så er fedmen og overvekten et symptom på psykologiske problemer bundet opp i behovteorier som igjen kan skyldes utenforliggende faktorer.

Interessant teori som kan forklare en liten del av motivasjonsteorier og viljestyrke, selvdisiplin osv.

Koble nå da ikke dette til deg selv Nellie, det var ikke intensjonen, men mer en liten kommentar på generelt grunnlag.

Svar med sitat