Sv: Skuffet karboslanker
Opprinnelig lagt inn av ABELLA, her.
Jeg glemte å fortelle at jeg er 54 år. 172cm høy, og veier 87,8 kg. Jeg begynner dagen alltid med 2 skiver av brødet til Hexeberg, og to skiver til lønsj, og middag,enten fisk eller kjøtt av en eller annet slag. Jeg synes det er ok. Er ikke så ofte sulten da, spiser bare når jeg er sulten!! Men, hvorfor går jeg opp???
Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.
1. Det er helt normalt at vekt ikke går i en rett nedadstigende kurve, uansett hvor lite eller riktig man spiser. Ved kostomlegging med vekttap i starten er det helt normalt at kroppen "tenker seg om" litt på 3. eller 4. uka.
2. Kvinner i fruktbar alder vil oppleve at vekta svinger med menstruasjonssyklusen også. Noen av oss har ekstra vannvekt ved eggløsning, andre i selve menstruasjonstiden, eller evt i uka før eller etter. Man finner sitt eget mønster etterhvert. Trøsten er at det er midlertidig. Disse vektfluktuasjonene kan godt utgjøre 2-3 kilo hver gang, og er frustrerende, men litt mindre når man vet hva det er.
3. Stress påvirker vekten. Sykdom påvirker vekten. Enkelte medisiner påvirker vekten.
4. Muskler veier mer enn fett. Trener du? Trening kan også gi noe vannsamling i kroppen en dag eller to etterpå, og være synlig som plussvekt.
5. Mye salt mat kan også få kroppen til å holde på vann en stund.
6. Noen opplever at det er litt vanskelig å komme på do ved kostomlegging. Kanskje du har litt "ekstra bagasje" på grunn av dette? Om det er tilfelle, finnes flere forumtråder om hvordan få fart på systemet.
Til sist: Slapp aaaav! Se på det store bildet - du har i snitt gått ned 0,5 kg per uke siden du begynte, og det er strålende!
I tillegg - vi vet ikke hvor nær normalvekt du er, eller hva målet er. Lavkarbokosthold virker som regel vektnormaliserende, så det er ikke sikkert at det gir noe veldig vekttap dersom du allerede er normalvektig og sikter lavere.
Du fikk svar her Pust med magen og husk at kroppen ikke er en maskin som kan programmeres til ønsket vekttap pr uke