Sv: Skuffet karboslanker
Jeg tror mange som begynner på lavkarbo tenker litt for tradisjonelt. Man er vant å spise brødskiver, og da bytter man brødet ut med lavkarbobrød. Det som er viktig er å tenke at man skal spise pålegg med brød til. Med det mener jeg at om man før spiste ei tykk skive brød med ei skive ost oppå, så lag ei tynn brødskive, ha godt med smør på og spis det som tilbehør til ei tykk skive skive ost, paprika, litt tomater. Ofte kutter jeg ut brødet. Jeg spiser gjerne en boks med makrell (de har så mange gode typer av de mellomstore boksene), med litt agurk, tomat, kanskje litt majones og ei skive lavkarbobrød eller et knekkebrød til.
Dette står litt i kontrast til han som faren min brukte å fortelle om. Han la ei pølseskive oppå brødet, flytta den etter hvert som han spiste, helt til skiva var oppspist og pølseskiva var like hel. "Der lurte jeg meg selv," sa han og flytta pølseskiva over på neste brødskive.
Tror vi er mange som har blitt lurt til å tro at vi skal spare på pålegget og heller spise brød. I lavkarboverdenen får vi "lov" å gjøre det helt motsatt; spare på brødet og heller spise pålegg.
|