Vis enkelt innlegg
Gammel 30-10-11, 00:53   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Åpen debatt: Hvor ofte er dere på vektskåla?

Opprinnelig lagt inn av vibsen, her.

Litt OT, men kan du si noe kort om hvordan du leser disse resultatene i forhold til stoffskiftet? Jeg kunne tenke meg flere verktøy enn blodprøveresultatene for å lese mitt eget. Jeg har ikke vært frisk på 20 år, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal fungere når jeg er godt medisinert heller.

Selvfølgelig kan ikke temperaturen alene si noe om stoffskifte, men den + erfaring + symptomer kan i sammenheng gi et mer nyansert bilde. (Og så vil gjerne legen høre mer på noen som kan slenge data på bordet...) Unormalt lav "normaltemperatur" vil gjerne bety at medisineringen ikke fungerer optimalt. Da har man gjerne andre symptomer også, vanligvis at man fryser.

Det er så enkelt som at jeg nå vet hva som temperaturen min ligger rundt sånn ca når jeg føler meg vel. (Og jeg ikke nettopp har tatt et bad/en dusj/en løpetur/badstu eller andre ting som midlertidig kan endre temperaturen)
For meg vil normaltemperatur være ca 36,8 (vanlig slingring er fra 36,75-37,00) om morgenen og ca 37,2 (normalslingring 37,00-37,25) om kvelden.

Jeg vet nå at om temperaturen glir under dette over tid så bør jeg sjekke om ikke dosen skal litt opp. Glidningene i trend går veldig sakte og dagsvariasjonen kan være relativt stor så slike målinger må gjennomføres fast om de skal ha noen verdi.

NB - her må man bruke et digitalt termometer, helst ett med to decimaler og ta temperaturen rektalt. Munnhulen er dessverre mindre nøyaktig (sa nerden som har stått med to termometer under tunga fra hver sin side og fått ulike svar, selv når termometrene kalibrerte synkront... )

(Da jeg gikk på levaxin var jeg overmedisinert, men følte meg undermedisinert... I etterkant vet jeg nå at jeg må ha vært overmedisinert siden tempen da lå på hele 37,8 om kvelden... Den medisinen virket rett og slett ikke godt nok på meg.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat