Vis enkelt innlegg
Gammel 31-10-11, 10:26   #34
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kan dere anbefale en god multivitamin-tablett?

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Jeg tror dere er helt gærne, hele gjengen. Hvorfor ikke heller spise de stoffene man trenger gjennom vanlig mat?

Kan iallfall svare for meg selv

1) Opptaksproblemer. Jeg vet jeg har, andre har kanskje også
2) Stoler nada på statlige anbefalinger. Husk at disse dannes av befolkningsgjennomsnitt ... og ikke nødvendigvis optimalt friske mennesker. Jeg har selv gitt blod og tillatt at mitt blod skulle benyttes til å danne slike statistikker. Jeg vet nå i etterkant at jeg på det tidspunktet var godt underveis til å bli stoffskiftesyk og hadde opptaksproblemer allerede da. Jeg har altså bidratt til det gjennomsnittet vi anbefales å sikte mot...
3) Kjenner på egen kropp at jeg blir bedre når jeg i tillegg til å spise næringstett mat supplerer
4) Maten vi spiser inneholder mindre mikronæringsstoffer enn "pre industrilandbruk" både siden dyrene får mer ensidig for, jorda utarmes og vi pøser på med NPK i stedet for å bruke husdyrgjødsel og vekselbruk
5) Siden vi er relativt stillesittende de fleste av oss spiser vi mindre - og siden vi spiser mindre får vi også i oss mindre mikronæringsstoffer selv om vi velger næringstett mat
6) Jeg vet jeg ikke spiser godt nok. Blant annet klarer jeg ikke å få i meg nok fet fisk - selv om jeg jobber med saken
7) ... og har i tillegg velsignelsen til en lege.. noe som er ok, selv om det er min kropp og meg det gjelder

Nå har jeg en vekt som jeg kan tenke meg å leve med, men siden mange ønsker å gå ned i vekt her inne så kan det også være på sin plass å minne om at mikronæringsstoffmangel vil kunne hindre vektnedgang også.

Ære være den som klarer å få i seg nok gjennom kosten. Selv om man bare forholder seg til norske RDI-er. Det er uansett imponerende.

Sist redigert av smgj : 31-10-11 kl 13:53. Årsak: stavefeil
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat