Vis enkelt innlegg
Gammel 31-10-11, 11:36   #41
Alynna
Seniormedlem

Alynna sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

De spør jo en person som åpenbart ikke har følt behov for å lære om dietter (hvorfor skulle han vite mer om dette enn alle andre forresten?), og som ønsker å kunne bruke av alle verdens råvarer ved behov. Mannen lever tross alt av å lage det mest lekre og smakfulle som er, og mye av dette vil naturlig nok være festmat. Mannen kan altså både sunn god husmannskost, og mer "jålete" gourmetmat for de spesielle anledninger.

Målet hans er å lage spennende mat av gode råvarer, som smaker nydelig, og da blir såklart mange av rettene lavkarbo helt av seg selv. andre ting, som desserter osv. faller naturlig nok ikke inn der. Det er heller ikke jobben hans å måtte utelukke matvarer pga helsespørsmål, men maten hans er likevel mye, mye sunnere enn det meste nordmenn flest dytter i seg.

Når det kommer ganske greit frem at han ikke har lest seg opp i dette, og journalisten må "fylle på" med vranglære om at lavkarbo = farsemat, så har jo Hellstrøm en klar mening om den farsematen som ligger i butikken, og at han selv går til en pølsemaker e.l. som kan faget sitt.

Den veldig vridde "sjokkjournalisten" er problemet i mine øyne her.

Jeg tror ikke folk flest hadde blitt fete av å spise Hellstrøms mat, det er sunn og frisk mat. De få (som nok er godt representert her inne) som må kutte ytterligere i sukker/stivelsesinntaket sitt, bør tenke mer diett enn den gjengse nordmann.

Hellstrøm-maten er mer enn god nok for vanlig aktive mennesker uten stoffskifteproblemer. I tillegg, han tilpasset jo et av programmene spesielt til en som trengte diett-kost (diabetes). Og fikk dere med dere hvor streng han var med studentgutta som spiste den rare pastaretten 4 ganger i uken? Der var det ikke mye som var nyttig for kroppen. I alle fall når det var så ensidig uten grønnsaker. For meg beviser dette at han kan ta hensyn til individuelle behov også. Mannen har heller aldri sagt noe om at enkelte folk trenger å sette igang tilltak for å bedre helsa si.

Nei, jeg tror veldig mange kunne hatt godt av en Hellstrømoppryddning hjemme. Så får fiberhusk, jbkm og andre erstatningsprodukter være til nytte og glede hos de av oss som først og fremst vil spise ketogent, og foretrekker dette fremfor den perfekte smaken/variasjonen. Man kan få til ganske mye godt ved å kutte ut sukker og stivelse helt, men jeg tror ikke det når opp til mye av det Hellstrøm kreerer med, på smak (sorry :P) Men det trenger det heller ikke å være, om ketose er viktig for deg.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat