Vis enkelt innlegg
Gammel 01-11-11, 07:23   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: På fest med skinnvest

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Humm... nå måtte jeg sjekke om jeg virkelig var så bedugget at jeg hadde rotet til regnestykket. Nå har alkohol en annen massetetthet enn vann, så jeg har tatt det for gitt at 10% alkohol er av massen og ikke volumet, men det heter vel volumprosent? Da kan jeg gange med 0,79... så litt bedre ble det, men likevel:

En 10% flaske inneholder 750 ml drikke hvorav 75 ml (10% av 750 ml) er ren alkohol. 75 ml ren alkohol veier 75 ml * 0,79 g/ml = 59,25 g.

59,25 g * 7 kcal/g = 414,75 kcal, altså litt bedre siden massetettheten til alkohol er noe lavere enn vann. Ellers var utregningen riktig.

Tommelfingerregel for meg blir da at en flaske 12% tørr vin er 500 kcal. Ikke krise, men jeg spiser gjerne mer enn mindre mat ellers når jeg er på fylla i tillegg :P Så det går heller opp enn ned, akkurat den dagen. Men det er ingen krise egentlig, så lenge det bare er iblant.

Oioioi, jeg bøyer meg i støvet, og medgir at mine kunnskaper hva angår kjemi og matte ikke står til laud. Applaus!
Men jeg har aldri telt kalorier, da. Og det er jo virkelig sant det at det er mye god mat i god drikke, dersom en flaske rødvin virkelig har 500 kcal!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat