Sv: Vanninntak
Opprinnelig lagt inn av nøtta
kommer farris utenom ?
Atkins sier bare vann er vann. Men så har de jo ikke Farris i USA. Og Farris er jo vann da.... Torkil sier også at Farris kan regnes med i "vannkvoten".
Ser at Fedonisten ikke er enig i mengden vann, og at 1 - 1,5 liter pr dag er nok. Om det strides de lærde. Og selv om jeg ikke er "lærd" så må nok Fedonisten og jeg bare bli enige om at vi er uenige på dette punktet.
De fleste jeg kjenner fra lavkarboforum har erfart det samme som Albertine, nemlig at de ser stor forskjell på vekttap etter hvor mye vann de drikker. Teorien bak dette er bl.a. at studier (bl.a. ved Atkins Center) viser at en reduksjon i vanninntaket kan gi opphav til økt fettdeponering, mens økt inntak av vann faktisk kan redusere fettlagringen i kroppen. Nyrene fungerer ikke skikkelig uten nok vann. Da må leveren ta over. Leveren omdanner lagret fett til ny energi til kroppen, og dersom leveren må avlaste nyrenes funksjoner, vil følgelig konsekvensen bli at mindre mengder fett omdannes til energi. Fettet forblir lagret i kroppen og vektreduksjonen stopper opp.
Vet ikke om dette stemmer jeg, og det er sikkert like mange meninger om dette som det er om lavkarbo kontra lavkalori.
Jeg har mye vann i kroppen og drikker jeg for lite vann samler jeg av en eller annen grunn mer. Jeg spurte en indremedisiner jeg var hos engang om dette og han svarte at kroppen reagerer på manglende vann som en trussel mot dens eksistens, så den forsøker å holde på hver dråpe. Vann blir da lagret i rommet mellom cellene i kroppen, som gir opphav til hovne bein, føtter og hender. Den beste måten å bli kvitt plager med vannansamling, er altså å gi kroppen hva den trenger, nemlig nok vann. Dette stemmer for meg, men om det er riktig for alle vet jeg ikke. Som sagt, de lærde strides......