Vis enkelt innlegg
Gammel 02-11-11, 01:22   #14
Alynna
Seniormedlem

Alynna sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Skjønner veldig godt at du er skeptisk, og det er bra Jeg mener at nøkkelen til suksess på lavkarbo er å være gjennomtenkt. Et forum som dette vil f.eks være fullt av folk som alle mener det beste, men som ikke er leger/ernæringsfysiologer som har studert i mange år. Til og med de har blitt indoktrinert med "sannheter". Mye blir til hva "forrigemann i debatten" sa. Du skal altså heller ikke ta hva jeg sier for en god fisk! :P

Skal tenke ut noen forslag til god mat med Cocosa i morgen når jeg ikke er så søvnig.

Dette med kokosolje og sunnhet, tja? Jo, alt på helsekosten er det ikke strenge krav til dokumentasjon på i forhold til legemidler, mange helsekostartikler lover mer enn de har lov til i følge forbrukerombud osv. Men de har definitivt også mye bra som har hjulpet folk! Googler du, finner du sikkert 100-vis av artikler både for og imot når det gjelder helsegevinst av virgin kokosolje.

Jeg droppet virginolje fordi det fremste argumentet er at kokosoljen har mellomlange fettsyrer, laurinsyre som går rett til forbrenning, og det er nesten som glukose for en som bruker karbo som forbrenningskilde. Dette er veldokumentert. Den nest beste grunnen til å bruke kokosolje, er at det ikke blir delvis ødelagt under steking til farligere bestanddeler. Dette er også veldokumentert.

Dette finnes i pure varmpresset kokosolje. Det er typen fettkjeder som er interessante.

En grunn (fremmet av de som selger dette, særlig) til å bruke virgin kokosolje, er at vitaminer og andre sarte næringstoffer ikke har blitt ødelagt under varmpressing. Dette er et tøvete argument for å selge en nisjevare til en tåpelig pris om du spør meg. Et kunstig behov. Har du vitaminmangel? Vet du om bedre måter å få i deg viktige vitaminer, mineraler, sporstoffer på? Du vet antakelig svaret på dette selv Er man lat en dag, tar man en vitaminpille. Har man god tid en dag, lager man en god gryte/grateng/det du vil, med mange fantastiske grønnsaker. Det er ikke vitaminene du tar kokosolje for.

Vil anbefale tran eller linfrøolje for hud, betennelser, indre som ytre, pga omega 3, og jeg mener også at kokosolje har virket bra for meg, uten at jeg kan bevise at det er rett. Jeg mener at kokosolje er bra for min forbrenning etter 2 års testing. Om det er pga laurinsyre, at jeg får fettforbrenning i gang på morgenen, eller fordi jeg blir mett, vet jeg ikke, men det virker for meg.

Hovedpoenget i dette innlegget, var likevel ikke å overbevise deg om at en ting er tull og noe annet sannhet, men at jeg er enig i at man skal være skeptisk Tenk gjennom hvorfor du kjøper en vare, om den får deg til å føle deg bra, eller om den har en liste med ingredienser som har dokumentert helsegevinst. Sjekk om det passer med kostholdsfilosofien din. Sjekk litt priser her og der. Ikke tro på lovnader eller skremselspropaganda. Da går det nok bra!

Grunnen til at kokosolje er så bra, og særlig til å steke i, er at den ikke påvirkes av temperatur, lys osv. så lett. Den harskner ikke som umettet fett i fisk, virgin olivenolje osv. Derfor kan du lett stable opp noen års forbruk, om du finner KTC i en butikk du ikke bor i nærheten av.

Spis umettet fett med omega 3 i form av nettopp fisk, salatdressingoljer osv, men ikke bruk disse som stekefett. Da blir de ødelagt. De viktigste fettsyrene som man ikke skal steke hardt, finnes altså ikke i kokos (mettet fett), men i umettet fett.

Som du skjønner er jeg litt engasjert i de spørsmålene som dukket opp i denne tråden, hehe.

P.s. Husk å være kritisk Skal ikke på noen måte leke "lege" selv om jeg er opptatt av kjemi og fysiologi og hvordan ting faktisk virker sammen. Jeg har jo bare plukket opp noe her og der.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat