Vis enkelt innlegg
Gammel 04-11-11, 15:53   #15
ToreH
Gjest

Sv: Styrkeøvelser som er "best" ved slanking

Ikke alle kan trene med vekter. Da mente jeg at noen har skader, eller andre problemer med skjelett, belastningsskader som tilsier at man nok bør trene alternativ styrke med kroppen som vektstang, evt seletrening, ringtrening osv. Men jau i prinsipp skal man jammen være fysisk skadet for å ikke trene med vekter. Ofte sitter det mer i vilje, lyst og interesse. Jeg hater vekttrening og trives best med å bruke isotonisk trening vha egen kropp. Trening må være lystbetont og er den ikke det så kan man like godt la vær.

Ser alt for mange på helsestudioer som tilbringer mange timer der, men de trener egentlig ikke....men jøssenavn de ser flotte ut

Det mange også gjør prinsipielt feil ser jeg, er å trene for mye på en gang. De tilbringer først 30 min på mølla, styrketrening for så å sette seg 30 min på sykkelen og dernest gjerne noe mer styrketrening. Selvsagt bedre enn å sitte i sofaen, men rent progresjonsmessig dårlig. Periodiser treningen og sett klarere mål og fremgangen vil bli raskere og mer varig.

Tren kardio for seg og styrke for seg er nå min filosofi. Ikke tren i mer enn 1-1,5 timer av gangen så fremt du ikke skal være thriatlhon eller maratonutøver. Det er vel de færreste her inne som er det akkurat.

Styrketrening i mer enn 1,5 timer er nesten bortkastet imho. Men, nå erter jeg vel på meg mange her inne som tilbringer både 2 og 3 timer i helsestudioet daglig. Men nyere forskning og "det hotte" innenfor trenngsfilosofi er nå, kortere men intensive økter. Jeg er selv skeptisk til dette, fordi utholdenhetsutøvere, la oss si maratonløpere kan ikke klare løpe maraton uten å faktisk legge inn løpeturer som varer 3-4 timer. Men ekspertene sier altså at det kan du....jeg er skeptisk..hehe.

Dog, for den jevne mosjonist så er korte, men harde økter det aller beste. Men samtidig så er vel oppfatningen at effektiv trening måles i antall minutter og ikke i terskelpuls og maks styrke.

Svar med sitat