Vis enkelt innlegg
Gammel 04-11-11, 16:01   #16
ToreH
Gjest

Sv: Styrkeøvelser som er "best" ved slanking

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg har en knekt skulder og får ikke gjort en eneste baseøvelse. Kjedelig.com. Eller får jo til knebøy, men med en manual i den ene hånda. Får til annen styrke da, men det blir mest i maskiner for bein og manualer for den friske siden på overkropp.

Hørtes ut som en god grunn

Men maskiner har en stor fordel ift frivekter og det er at øvelsen minsker risikoen for skader. Ulempen er at øvelsene er noe isolerende på bekostning av stailiseringsmuskulaturen (kjernemuskulatur). I ditt tilfelle, ville jeg heller kutte ut knebøy med vekt i en hånd og heller trent utfall og/eller knebøy på hver fot fra en kasse. Dette er veldig god stabiliserende trening som vil forebygge skader og styrke kjernemuskulaturen. Bedre å gjøre dette enn å gjøre knebøy som strengt tatt krever en fungerende skulder.
Eller så kan jeg også anbefale trening med strikk for å bygge opp igjen muskulatur rundt skulderen, forutsatt den tåler strikk. Kan være skummelt å starte vektbelastning for tidlig, men å bruke skulderen selv om det gjør vondt er ikke skadelig. Så lenge vondt ikke går over til uutholdelig vondt, så blir ikke skulderen mer skadet. Alle leger er ikke enig i dette, men de aller fleste idrettsleger oppfordrer til å trene med smerte, så lenge den ikke blir uutholdelig hvis du skjønner hva jeg mener. det er farligere å ikke bruke muskulaturen rundt.

Svar med sitat