Vis enkelt innlegg
Gammel 31-10-05, 16:16   #7
guro
Sterk og fri!

guro sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Alder: 60
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Hvor ofte går du på do og gjør nummer to?

Det er meningen det skal være ca 1 gang om dagen, helst om morgenen før frokost. Har jeg lest ihvertfall. Ikke at jeg vil oppfordre deg til å holde igjen altså. Men her har du tegn på at noe ikke er helt som det skal. Her er noen råd. Også har nok Fedonisten noe å tillegge, ville jeg tro.

Mage og tarm

Kartlegg dine toalett vaner? Noter tid og kvalitet på avføringen en periode.

Ballansert avføring: ‘It should come first ting in the morning and be like a banana.’ Den bør komme før frokost, best mellom klokken 5 og 7. Den skal være tykk, myk og sammenhengene. Jevn i konsistensen, uten biter eller rester av ufordøyde fødevarer. Den flyter en stund før den synker, og har ingen spesiell lukt.

Om tarmen ikke blir kvitt sitt avfall regelmessig, fører dette til at en del av restene tas tilbake til blodomløpet.

Vata-forstoppelse: Hard og tørr, mye luft eller lyd.
Pitta forstoppelse: Løs, oppdelt, eventuelt uvanlig varm. Ved forstyrrelse i gallen, kan den bli gulere eller lys på farge. Ved Ama (slaggstoffer, toxiner i kroppen) gir får avføringen en sur eller sterk lukt. Kan også merkes på urin og svette.
Kapha forstoppelse: Slimete, seig.

Tiltak:
- Døgnrytme
- Gi deg god tid om morgenen. Og bruk minst 5-10 minutter på toalettet. Ikke gi opp.
- Drikk et glass kokt, romtemperert vann så snart du har stått opp. (kok om kvelden)
- Dosha ballanserende kost og andre dosha tiltak
- Trifala, ayurvedisk urtesilskudd
- Spesielle yogaøvelser på fastende mage.