Sv: Skuffet lavkarboslanker
Opprinnelig lagt inn av ABELLA, her.
Hei, jeg er helt ny i gamet!! Er litt deprimert i dag! Har holdt på med denne dietten i 4 uker nå! Tok av 2 kg de 3 første ukene. Den er grei! Men da jeg gikk på vekten i dag ,viste det seg at jeg hadde lagt på meg 800g den siste uken! Har ikke spist mer enn vanlig!.........bare gått litt mer!!!! Dette synes jeg er LEIT!!! Er på ca 40 karbos hver dag!! Er det noen der ute som kan fortelle meg hvorfor dette skjer???
Jeg glemte å fortelle at jeg er 54 år. 172cm høy, og veier 87,8 kg. Jeg begynner dagen alltid med 2 skiver av brødet til Hexeberg, og to skiver til lønsj, og middag,enten fisk eller kjøtt av en eller annet slag. Jeg synes det er ok. Er ikke så ofte sulten da, spiser bare når jeg er sulten!! Men, hvorfor går jeg opp???
jeg spiser litt 70% sjokolade,og bacon svor i helgene!! Lager litt lavkarbo is også!! Er ikke dette ok da??
Hva jeg tenker om informasjonen du gir oss er:
1.Du har ikke holdt på så lenge - hvor lang tid brukte kroppen din på å nå den vekta du er? Jeg tipper flere år. Da er det vel rettferdig å la kroppen få bruke litt tid på å gå ned det den brukte flere år på å lagre.
2.Det er ikke en diett, men en veldig stor prosess hvor man forandrer noe kroppen har godt av. 4 uker er ikke lang nok tid til at denne prosesen er blitt gjort. Det er snakk om måneder for noen, kroppen trenger tid. Det nytter heller ikke å gå tilbake til vanlig kosthold, det som gjorde at du la på deg, når du anser deg som ferdig. Da er du mest sannsynlig tilbake på start etter ei stund.
3.Hva du har lov og ikke lov å spise er egentlig opp til deg, men det er ulike retningslinjer som kan være en fordel å følge når en er ny. Men mange holder seg unna de tingene du nevner, som brødet til hexeberg, mørk sjokolade, lavkarbois og baconsvor, til de har kommet til det punktet hvor det er ålreit. De tingene du nevner kan nemlig være såkalte partystoppere som flere nevner her inne på forumet. Det er ikke sikkert de er det for deg, men ved å minske inntaket på f.eks brødet kan du gjerne se en forskjell etterhvert.
Jeg ville heller fått i meg mer kjøtt, mer grønnsaker og litt mer fett. Du trenger ikke å pøse på med fett, slik som mange tror en skal gjøre i begynnelsen. For mye av alt er for mye. Et tegn på at du kan få i deg for lite fett er hvis du er sulten og slapp. Er du ikke sulten og slapp ser jeg ikke poenget i å øke inntaket fett. Men så lenge du er under 72 gram kh (hvis jeg ikke husker helt feil) trenger du heller ikke tenke på at du må redusere fettet hvis du føler at du trenger mer. Stiger du over de 72 grammene karbohydrater bør du minske på inntaket fett.
4.Jeg ville valgt meg en filosofi og følt i begynnelsen. Kun fordi det gjør ting veldig mye enklere. Da har du konkrete dagsmenyer og konkrete retningslinjer til hvordan du skal lykkes. Mange velger å lage sin egen variant, men da må man også være obs på at man kan gjøre langt flere feil fordi kunnskapen en har er ikke stor nok, enda. Den kommer, så lån bøker på biblioteket! Jo mer du kan, jo lettere vil det være.
5.Trener du? Å trene er viktig (spør du meg) uansett hvordan man spiser. Nå foreslår jeg ikke at du skal gå over fra 0 dager i uken til 7 dager i uken hvis du er utrent. Men å øke treningsmengden er bare positivt for kroppen. Jeg vet mange elsker zumba og den type trening på studio, men jeg vil foreslå at hvis du først skal trene på studio benytt deg også av vektene. Styrketrening er alfa og omega for alle, uansett alder. Det forebygger masse og jo eldre en blir jo bedre er det å faktisk trene styrke. Nå er ikke du så gammel at det gjør noe, men en blir eldre og det er jo ikke til å se bort ifra at helseproblemene øker med alderen. Overvekt øker faren for x antall problemer. Trening forebygger. Styrketrening og korrekt kosthold vil f.eks ha en innvirkning på tap av muskelmasse. Ved å opprettholde muskelmassen vil styrke og fysisk funksjon ivaretas lengre.
Når man blir eldre opplever man ofte funksjonssvikt. Det er her blant annet trening og kosthold og en god livsstil kan påvirke! En god livsstil bør en jo ha fra man er ung av for å få "best effekt", men det betyr ikke at det er for sent å starte med å ta vare på seg selv?
Ønsker du ikke å benytte deg av studio er det alltid alternativer. Men trening er viktig!
6.Ikke gjør som mange andre, ikke bare fokuser på kg og BMI. BMI er bare en veiledning, det er ikke det du skal legge hovedvekten på. Stort sett alle jeg har vært borti av personlig trenere og leger driter faktisk i BMI..den tar ikke hensyn til noe som helst, annet enn høyden og vekta. Du vet ikke hvor mye av kroppsvekta di er fett, vann, muskler o.l. Mål deg heller! Det er her midjen kommer inn.
Som kvinne skal en være under 80 cm sies det. Er en over 80 cm øker også farene for diverse plager.
7.Vær stolt over deg selv! Du har nå gjort en veldig stor forandring, det krever mot å forandre på kostholdet. Du er flink!
8.Ikke stress. Stress gjør bare du bruker lengre tid! Kroppen er veldig "snill" sånn sett, som gjør ting vanskeligere med en gang man stresser. Så pust ut! Ikke være stressa, ikke være misfornøyd med resultatet du har fått. Vær stolt over deg selv som sagt!
LYKKE TIL :-)
(Og husk: det jeg skriver stemmer for meg, det betyr ikke at det er sannheten for deg, det gjelder egentlig alle råd du får her inne. Masse er bra, du må finne ut om det passer for deg!)