Vis enkelt innlegg
Gammel 04-11-11, 16:46   #40
Alynna
Seniormedlem

Alynna sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Men når man varmer opp meierismøret, skal man ikke ta vente til det er rolig og brunt før man legge i maten?

Jo, nøttebrunt (ikke brent). Det går egentlig ikke an å steke i smør før vannet har fordampet, da blir kjøttet grått og trist. Derfor må man vente til boblingen forsvinner. Smør har gode stekeegenskaper mtp. at det gir en fin og appetittvekkende stekeskorpe. Men det kan selvsagt diskuteres om de melkerestene (nevnt over) er så sunne. Klarnet smør/ghee, er veldig stabilt under steking. Ikke det hvitaktige som skilles ut under (vann/proteiner/sukker)

Ghee brukes masse i India. Her er det veldig dyrt å kjøpe, ikke spør meg hvorfor, men det er vel en nisjevare. Du lager det lett ved å smelte en pakke smør og helle av fettet på toppen. Kanskje litt mer upraktisk i lengden, men men.

Jeg steker ikke så ofte i smør, og så hardt, at jeg bryr meg så mye om det. Å surre løk o.l. går helt fint.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat