Vis enkelt innlegg
Gammel 07-11-11, 02:00   #293
Alynna
Seniormedlem

Alynna sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Eh, det er melkesukkeret i fløten som karamelliseres, ikke sukrinmelisen. Man kan bruke andre søtninger enn sukrinmelis.

Det vil jeg tro. Jeg har brukt en kombinasjon av FOS og stevia (altså ingen sukrinmelis) og det gikk helt fint. Bare pass på at søtningen du bruker tåler den temperaturen som vaniljefudgen er. Aspartam f.eks. tåler ikke koking.

Doh, det høres rett ut når du sier det. Ble lurt av en annen webside om sukrin og karamellisering. Der sto det at sukrin blir "brunt" og lukter/smaker karamell, men blir ikke "seigt/trådete som sukker. Når jeg tenker meg om så har jeg vært på Freia-fabrikken og der snakket de om temperaturen de trengte for å brune melkesukkeret -den smaken man finner i brunost bl.a. Men for karameller må man må nok ha i noe som gir litt "masse/substans", slik som du hadde FOS oppi. Bare tykk fløte og litt sterk kunstig søtning blir nok litt rart mtp konsistens?

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat