Vis enkelt innlegg
Gammel 07-11-11, 18:57   #18
Marella77
Seniormedlem

Marella77 sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Ny med lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Leste du innlegget om omega3 og 6 som jeg linket til i innlegget mitt? Fra bloggen til Vegard Lysne? Der står det ganske greit forklart mener jeg

Takk, har nå lest litt, men er litt for sliten i hodet til å sette meg inn i alt. Men jeg så ikke noe om at man ikke skulle spise oppdrettslaks. Jeg vet det er mer omega 3 i vill-laksen, men det er likevel sunt med all type laks vel? (spørsmål, ikke ment spydig).

Han sier: "Hva kan gjøres for å optimalisere forholdet?

Det første du bør tenke på er å redusere unødvendig inntak av omega-6. Ved å kutte ut mais-, soya- og solsikkeolje, og heller bruke raps- og olivenolje, tar du et stort steg i riktig retning.

Plantemargarin bidrar med mye omega-6. Ved å bytte ut margarin med ekte smør, reduserer du inntaket ytterligere. Den neste matvaren du kan redusere på, er kornprodukter, hvertfall hvis du fra før har et stort forbruk av disse. Baker du ditt eget brød, kan du ved å tilsette linfrø/valnøtter, samtidig som du unngår de værste oljene og margarin, bake et brød som har en vesentlig bedre fettsyresammensetning enn kjøpebrød.

I tillegg til å redusere på omega-6-inntaket, bør de fleste øke omega-3-inntaket. Dette oppnår du først og fremst ved å spise mer fet fisk og ved å ta tilskudd som tran."

Jeg tar ikke tran, og spiser ikke annen fet fisk enn laks, men ellers så gjør jeg dette ovenfor. Kan jeg være trygg da tror dere? (ps, livet var på en måte lettere da jeg levde i uvitenheten på høykarbo hehe )