Vis enkelt innlegg
Gammel 07-11-11, 21:33   #6
ToreH
Gjest

Sv: Skal sykle i 3 timer, hva skal jeg spise?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

hypah: Som du ser i filosofiboksen til aslaug spiser hun etter en 5-20-75 fordeling. Det vil si ketogent. Hvis man er vant til å spise ketogent og kroppen er vant til det, hvorfor skal man "glemme" lavkarbotankegangen da? Hvis man er vant til å spise endel karbohydrater og tåler det, så skjønner jeg at man bør spise endel mer karber i forbindelse med dette.. Men ut av en tilstand kroppen er blitt vant til, akkurat i forbindelse med en ganske grei anstrengelse for kroppen.. Blir ikke det litt for meget på en gang da?

Hei. Sjekket ikke profilen hennes så om hun lever ketogent og er vant til å trene slik så vil det kanskje bli for meget på en gang, ja. Som jeg sier, å endre/prøve noe nytt så kan magen vrenge seg.

Men siden hun lurte på om hun skulle spise ekstra mye til frokost den trodde jeg kanske ikke hun var på stram diett.
Hun har jo heller aldri syklet så lenge før, så strengt tatt bør hun jo prøve seg frem. Fungerer ketogent og hun yter slik hun forventer så er det ingen grunn til å endre nei. Tåler hun noe økning i karbo underveis (la oss si hun prøver dette neste gang) og får en mer behagelig reise fordi kroppen responderer bra på energidrikk, så ser jeg ikke noe i veien for at hun kan ta slike "tilskudd" under lange, harde fysiske konkurranser.
Det er stor forskjell på kvalitet i energidrikker også. Klarer hun seg bra på vann, så ville jeg bare tilsatt noe salter og kanskje litt magnesium for å unngå stivhet og krampe.

1 time spinning er jo steinhardt og sist jeg var med på en 3 timer spinningmaraton så var dette 3 ganger så hardt hehe. Men jeg spiste ikke underveis da, drakk kun utblandet energidrikk for å erstatte salt/mineraltapet.

Til TS: Etter rittet så er det greit å ha noe mat fra kostholdet ditt som du kan få spist temmelig raskt, helst innen 20 minutter etter avsluttet økt. Mitt valg er da selvsagt proteinrik mat, men ofte finner man ikke dette ute i naturen, så da nøyer jeg meg med karbofri proteindrikk. men hysj, ikke si det høyt her inne på forumet...

Btw, det ryktes at en viss langrennsløper drikker en boks ren fløte. Tror ikke jeg hadde klart det, men verdt å prøve?

Svar med sitat