Sv: Julebaksten
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=16072 er juleoppskriftstråden.
Anbefaler deg å søke etter bolleoppskrifter og tilsette safran/gurkemeie? Nå skal jo lussekatter pyntes med rosiner såvidt jeg husker, kanskje lure inn en hel mandel istedet?
Caroline på fotballfrue.no hadde en bolleoppskrift hun likte godt, jeg har ikke testet den. Mulig disse bollene er litt kompakte, ikke vet jeg. De ser kompakte ut. Kanskje litt vriene å forme som lussekatter. Den deigoppskriften jeg vet om som er ganske "fluffy" og likner mest på normal gjærdeig her inne, er Karins brød (lett å søke opp). Den har heller ikke et tonn med frø i seg. Kanskje man kan modifisere en bolledeig ut av dette ved å tilsette en teskje tørrgjær, sukrin og litt splenda/natreen/stevia (det man selv synes smaker minst metallisk) for å få "bollesmak". Evt en dæsj kardemomme også....
Jeg elsker Karins brød, men putter alltid i bittelitt gjær. Glutenmelet ser ut som det klarer å ta tak i gjæren på en måte. Og selv om jeg ikke egentlig liker gjærlukt, så gjør en bitteliten dose, at baksten lukter litt mer som normal bakst.
Sist redigert av Alynna : 09-11-11 kl 19:45.
|