Sv: Korn - er det egentlig en matvare?
Opprinnelig lagt inn av shailene, her.
Et lite spm.. Mener dere at gluten er usunt å spise, hvis man ikke er allergisk også? Er det dumt å spise mat laget av ren gluten..? 
Jeg *tror* det er veldig mange som har skjult mel-/glutenintoleranse og at dette veldig ofte forblir uoppdaget fordi det ikke nødvendigvis gir magemessige symptomer (som i mitt tilfelle - jeg får ødemer/bihulebetennelse/tett nese/væske i mellomøret og generelt nedstemthet m.fl...). Det tar i gjennomsnitt 6-7 år for en med cøliaki å få diagnosen blant annet siden det stort sett bare er barnecøliaki som slår ut på magen.
Men derifra til å ekstrapolere at det skal gjelde alle. - nei, det vil selv ikke jeg gjøre.
Dog - fra et lavkarboperspektiv skal det nevnes at melvarer har høyere GI enn sukker... og det gjør det ikke akkurat ønskelig å spise selv om man skulle tåle det.
Ren gluten er nok det jeg vil anbefale færrest folk å spise. For om du reagerer "litt" på vanlig korn/mel er sannsynligheten stor for at du vil bli skikkelig dårlig jo mer gluten du spiser - og har man holdt seg unna en stund så opparbeider kroppen større forsvar (og sterkere reaksjoner) på ting man ikke tåler. Dette er en grunn til at jeg er veldig skeptisk til bruken av glutenmel her. Jeg tror det kan ruinere framgangen på lavkarbo for mange dersom det blir en stor del av kostholdet.