Vis enkelt innlegg
Gammel 10-11-11, 12:37   #33
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Korn - er det egentlig en matvare?

1) Jeg er enig i at korn skal man se på med spesiell mistenksomhet
2) Det gjelder også, men i mindre grad, andre frøvarer. (Ref fytatene.)
3) Når det gjelder karbohydrater tror jeg (min mening altså) at man har to store hensyn å ta. Det ene er "verdien" til karbohydratene... (altså det er forskjell på sukker og pastinakk. det ene har mye andre godsaker i seg og det andre har "bare" høy GI).
Det andre hensynet man må ta er metabolismen til den som spør. Det ER stor forskjell på om man er leptinresistent/prediabetes/diabetes eller om man har en metabolisme som håndterer karbohydrater normalt. Det må hver og en ta hensyn til.

Selv spiser jeg både frukt, poteter og ris. Men jeg spiser heller mer rotgrønnsaker og mindre potet/ris. Og det fungerer for meg. Når det er sagt tror jeg at det å kutte (spesielt de mest tomme) karbohydratene er en lett(ere) måte å gå ned i vekt på også for de av oss som ikke har direkte problemer med karbohydratene. (Herunder ris, potet og mais i tillegg til melvarer og sukker.) Rett og slett på grunn av metthetsfølelse og rolig blodsukker.

Nei, så lenge det ikke er en diger one-pack så er jeg fornøyd.