Vis enkelt innlegg
Gammel 12-11-11, 20:42   #4
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Personlig spørsmål...

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver og du har all min sympati. Du har jo tatt et skritt i riktig retning i og med at du innser at du har et problematisk forhold til mat, da er det litt enklere og prøve å ta fatt i problemet.

Selv valgte jeg å få profesjonell hjelp og det gjorde godt å gå til en som var totalt utenforstående og bare øse ut av seg. Han klarte ganske raskt å finne ut hva som var årsaken til de følelsene som gjorde at jeg overspiste så fryktelig. Så fort han fant årsaken klarte han også og gi meg diverse "verktøy" for å kontrollere det. Dette vil jo være individuelt så det er vanskelig for meg å gi deg konkrete råd akkurat på det.

Jeg hadde lært meg å kontrollere en del av overspisingen min da jeg begynte på lavkarbo men hadde fremdeles problemer. Etter at jeg begynte på lavkarob har det vært enklere å kontrollere og "anfall" kommer stadig sjeldnere, men jeg merker jo at når noe butter skikkelig i mot havner jeg lett i overspising. Heldigvis kan jeg spise mer på lavkarbo uten å legge på meg, dessuten blir jeg mye raskere stappa så jeg spiser nok allikevel mindre.

Jeg har jo tatt en god del av på lavkarbo, kommet meg i form og ser at jeg begynner å nærme meg en kropp som jeg liker. Dette har også hjulpet på selvbildet som igjen har hjulpet meg å kontrollere matinntaket, men som sagt det hender fortsatt at jeg glipper.

Jeg kan ikke anbefale noen bøker for jeg har aldri prøvd det selv, men jeg råder deg til å være kritisk for det er mange "selvhjelpsbøker" som kan gjøre vondt verre. Mitt beste råd er egentlig å få profesjonell hjelp, tror ikke jeg hadde vært der jeg er i dag uten det. Det koster jo litt, men jeg synes det var verdt hver en krone for jeg har fått et nytt liv. Jeg hadde muligheten til å ta det gjennom bedriftshelsetjenesten og fikk dermed dekket 10 psykologtimer og dvs for min del alt. Husk at det er ikke flaut å gå til psykolog, tvert i mot det viser styrke å ta fatt i sine egne problemer. Hadde bare flere hatt mot til det kunne de hatt så mye bedre liv.

Uansett hva du velger, masse lykke til. Jeg håper du finner ut av det og får hjel, på en eller annen måte. Mest sannsynlig vil en ny verden åpne seg for deg

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat