Sv: Løpeskoanbefaling
Opprinnelig lagt inn av Emy, her.
Jeg blir veldig forvirret når jeg er i butikken.
Har et par Nike trail sko, men de er nok ikke helt for å løpe på asphalten.
Jeg har slitasje gikt i kneet, så trenger noe med masse dempning. Men når jeg kommer i butikken ser jeg så mange beskrivelser..
er det noe som har erfaring med en sko med god støtdemping, som jeg kan prøve neste gang jeg er i butikken?
Normalpronerer du, underpronerer eller overpronerer du? Å kjøpe sko er vitenskap, minst like mye vitenskap som det er å sy sammen et kosthold som fungerer for akkurat DEG. 
Men, en helt konkret anbefaling med god stabilitet, mye dempning er enten Asics Gel Kayano 17, evt Asics Gel Kinsei eller Asics Gel Nimbus. Nike så har jeg selv brukt flere typer, men min fot passer bedre i Asics, jeg har smal fot og lav vrist.
Av Nike så er Nike Air bra sko.
En regel finnes og den er at pris henger sammen med dempning. Jo dyrere en sko er, jo mer dempning og stabilitet får du. Joggesko som koster fra 500-1000,- er enten sparsommelige med dempning (og beregnet for aktive løpere) eller de er budsjettsko. Sko som koster mellom 12-1700,- er ofte de som regnes som "mengdetreningssko" og har massive dempesåler, god støtte og beregnet for løping på asfalt osv. Det beste er å kjøpe sko på tilbud, men da kjøpe årets modell.
Mange butikker selger jo Asics Kayano sko fra 2009/2010 til halv pris i 2011. Dette er ikke gode sko, fordi sko mister dempeevnene ila 1 år, selv om de ikke blir brukt. Vær obs på dette selv om selgeren sikkert forteller deg noe annet....
|