Sv: Kan ting bli veldig feil?
Hei Nakkekotelett! Jeg var litt som deg i begynnelsen. Hadde vært greit med "et ferdig opplegg". Men etterhvert innså jeg at jeg måtte sette meg inn i ting. Hvorfor skal man spise så mye fett, hvordan virker sukker og stivelse inn på kroppen osv...
MEN dersom du ønsker et enkelt oppsett: Det finnes flere bøker med feridge LCHF-kosthold enkelt og greie å følge. Her er en bok medmange oppskrifter og en 4- ukers meny http://www.capris.no/product.aspx?isbn=820233697X + mange tips du vil trenge Håper du ikke gir opp fordi folk ber deg lese. De mener det absolutt kun godt! Dersom du blander ulike kosthold kan det dessverre gå gale. Dette gjelder uansett om du spiser lavkarbo, lavkalori eller følger en "diett". Det er viktig å få i seg de vitaminer og mineraler kroppen trenger.
Fordelen med lavkarbo er at du går ned i vekt uten å være sulten! Bakdelen er kanskje at du må "forsvare" kostholdet ditt for andre, og at du må opparbeide deg litt kunnskap.
Mitt kosthold er ca slik:
Frokost: ommelett eller egg og bacon eller to TYNNE lavkarboskiver med MASSE pålegg eller microknekkebrød, kokt egg og avokado, rester etter middag e.l.Alltid noe grønt i tillegg..
Lunch spiser jeg ikke fordi jeg ikke er sulten Men i begynnelsen spiste jeg omtrent det samme som til frokost. Evt salat, grønnsaksblandling e.l.
Middag: Mye det samme som før, men ingen pasta, mel, ris og poteter (og annet med mye kh=... Mer grønnsaker, fete produkter, mat laget fra grunnen av... Det kan f.eks være taco (uten skjell/lefse), baconsurret kyllingfillet med masse grønnsaker, wok, lasagne (med squash istedet for pastaplater), biff osv...
Snacks: nøtter, avokado, bær (med krem til. Namnam)
Nå får du energien din fra karbohydrater. Om du kutter disse ut MÅ du erstatte det med noe for at forbrenningen skal fungere. Det er her fettet kommer inn 
Håper dette hjalp litt.
|