Sv: Kan ting bli veldig feil?
Før jeg gikk over på lavkarbo, spiste jeg masse forskjellig mat, og aldri samme mat over dager.
Sånn er det i dag også.
Jeg følger Hexeberg forresten, men har også innslag av Fedon, fordi jeg har valgt denne livstilen fordi jeg har diabetes, ikke fordi jeg har et mål om å ta av x antall kilo.
Generelt ser jeg at til flere kilo folk vil kvitte seg med til hardere lavkarbofilosofi legger de seg på, f.eks. Atkins og induksjonskuren eller ketolyse. Begge disse variantene krever at en setter seg inn i en del siden kostholdet blir kraftig forandret når kroppen bare fåt 20 karbohydrater til dagen.
Jeg lever mer moderat.
Min frokost kan f.eks. være omelett (egg og fløte) med paprika, tomat, vårløk og skinke. Den kan være hardkokt egg med smør eller et lavkarboknekkebrød med tomatfisk eller rester fra gårsdagens middag eller kyllingsalat laget med rømme, fløte og majones eller kanskje rett og slett kaffi med fløte.
Det samme med lunsj, jeg spiser det jeg har lyst på, men aldri mat som inneholder sukker, korn, ris eller poteter, og jeg spiser alltid grønnsaker til hvert måltid.
Middagen hos meg er som før, siden jeg ikke var Toro-kokk tidligere heller, men faktisk liker og lage ren mat. Forskjellen i dag er at jeg ikke spiser potet, ris eller pasta, og jeg spiser 3-400 gram grønnsaker (blomkål, broccoli, selleri, etc) til hver middag og jeg har alltid fete sauser. Jeg spiser ikke mer proteiner nå enn tidligere. Proteiner brukes til og bygge/vedlikeholde muskler, og jeg har ikke mer muskler nå enn jeg hadde tidligere.
Lavkarbo er ikke som media ynder og fortelle en vidunderkur der man spiser masse proteiner og bæljer i seg fløte og blir raskt slanke og slik vil du holde deg resten av livet etter "kuren".
Lavkarbo er en livstilendring der man kutter ut alle raske karbohydrater, men de karbohydratene man skal ha, uansett hvilken retning man velger, skal hovedsaklig komme fra grønnsaker. Siden kroppen trenger energi, og vi fjerner karbohydrater, så må kroppen få fett. Kroppen bruker litt tid på og omstille seg på og bruke fett som energi istedet for karbohydrater. Denne perioden kjennes ut som en influensa, spesielt om man kaster seg ut i det uten og vite hva man gjør.
Jeg pleier og si at de fleste skjønner at man ikke kan bestemme seg for at i morgen blir jeg vegeterianer, så nå skal jeg leve på gulrot og kålrot til hvert måltid.
Sånn er det med lavkarbo også; man må faktisk sette seg inn i det.
F.eks., jeg liker og bruke noen av mine karbohydrater på bær til cottage cheese vaffelen min. Da er det smart at jeg vet at i 100 hram bringebær er det 3,3 karohydrater, men spiser jeg jordbær så er det 6,7 karbohydrater.
Kunnskap gjør at jeg kan sette sammen måltidene mine på en slik måte at jeg alltid gleder meg til og spise, alltid blir behagelig mett og holder meg sånn lenge, at kroppen min får alle vitaminer, mineraler og næringstoffer den trenger og ikke minst jeg balanserer karbohydratene slik at jeg vet at jeg følger anbefalingen jeg har valgt, altså 40-50 karbohydrater pr dag.