Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.
Fett kan ikke feste seg i åreveggen. Man blir f.eks ikke åreforkalket i venene, bare i arteriene. Alle får stort sett forkalkninger på de samme plassene i arteriene og skader på arteriene oppstår som regel som følge av livsstil, som røyking, stress etc.
Kolestrol er ett fettstoff som finnes i alle mammalske celler. Kolesterol er en undergruppe av steroider, som syntetiseres hovedsakelig i leveren. Det er en viktig byggesten for alle cellemembraner og forløper for kjønnshormoner, binyrebarkhormoner, gallesalter og vitamin D. Kroppen produserer selv det kolestrolet den trenger, men regulerer produksjonen alt etter hvor mye kolestrol som inntas gjennom kosten. Derfor er det praktisk talt umulig å få for mye kolestrol.
Viktig tillegg til innlegget mitt som jeg glemte å ta med. Takk, cherry! Ja, du har rett og slett det kolesterolnivået du trenger! Høyt kolesterol blir sett sammen med hjertesykdom, men det betyr ikke at det er kolesterolet som er årsaken til hjertesykdommen. Det blir faktisk som å påstå at snørr er årsaken til forkjølelse.
Opprinnelig lagt inn av shailene, her.
Utrolig interessant innlegg! Er det boka du linker til du har hentet den infoen? Lyst å lese mer om dette 
Hovedsaklig fra den boka, ja. Det Store Kolesterolbedraget av Malcolm Kendrick. Hvis du ikke vil kjøpe den, så regner jeg med at biblioteket ditt kan skaffe den for deg. Den bør leses. Han nevner studier og slikt som info er tatt fra slik at man kan lese studiene selv hvis man er spesielt interessert. Den er overraskende lettlest til å være så tungt emne. Han klarer å skrive med en morsom tone mye av tiden.