Vis enkelt innlegg
Gammel 18-11-11, 12:58   #42
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Vegetarianere pleier å få i seg omega 3 via linfrøolje. Linfrøolje finnes det litt av i udos. ---
Omega-3-fettsyre demper betennelse i kroppen. Dersom en har tendens til leddgikt, er omega-3-fettsyre ekstra viktig.
Omega-3-fettsyre er viktig for immunforsvaret og for vekst, ettersom omega-3-fettsyre inngår i samtlige nye celler.
Omega-3-fettsyre er også viktig for forplantning og særskilt viktig for barn. Det bedrer læreevnen, ettersom hjernen fungerer bedre.
Menneskekroppen kan ikke syntetisere omega-3-fettsyrer fra bunnen, men den kan syntetisere alle de nødvendige omega-3-fettsyrene ut fra den simple omega-3-fettsyren alfalinolsyre. Derfor er alfalinolsyre en essensiell fettsyre som hører med i kostholdet. De andre omega-3-fettsyrene som kan syntetiseres fra alfalinolsyre eller inntas via kostholdet, kalles også iblant for essensielle fettsyrer.
Gode kilder til omega-3-fettsyrer er fet fisk, som f.eks. makrell, laks, sild, ørret, ansjoser og sardiner (hvor fettet er fordelt i hele fisken), linfrø og -olje, og planter som f.eks. kiwi, perilla og tyttebær. Kveite er også en fet fisk, men her kan fettet bli skåret vekk. Samtlige typer fisk inneholder en viss mengde omega-3-fettsyre.---http://manneblogg.no/omega3/

Ja.. Men ser det er litt diskusjon om hvorvidt vegetariske kilder til omega-3 egentlig er så bra. Jeg tar fiskeoljekapsler selv om jeg er vegetarianer, fordi jeg ikke vet helt hva jeg skal tro. Har problemhud (eller hadde, på karbokost), og har lest at MANGE opplever store kviseutbrudd (ala cyster) ved store doser linfrøolje, så jeg har rett og slett ikke turt å prøve det. Føler meg litt hyklerisk som tar fiskeolje, når jeg ikke spiser fisk engang. Men men..

Nå vurderer jeg å bytte ut fiskeoljen med hemp. Oljen i hemp er 22% omega-3, mot linfrø som har rundt 50% da.. Men har inntrykk av at hemp er en bedre kilde til omega-3 uansett, har tenkt å undersøke dette litt mer.

Wikipedia skriver iallefall dette om hemp-olje:

Sitat:

The proportions of linoleic acid and alpha-linolenic acid in one tablespoon per day (15 ml) of hempseed oil easily provides human daily requirements for EFAs. Unlike flaxseed oil, hempseed oil can be used continuously without developing a deficiency or other imbalance of EFAs. This has been demonstrated in a clinical study, where the daily ingestion of flaxseed oil decreased the endogenous production of GLA.[5]

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat