Sv: Styrkeøvelser som er "best" ved slanking
Opprinnelig lagt inn av VSB, her.
OK... Nå begynner denne tråden å bli vel forvirrende for meg. Plutselig er det ikke bra å trene mer enn 1 time av gangen?
Jeg har mer eller mindre trent meg opp fra nullpunkt i august. Jeg prøver å legge inn aktivitet hver dag, kombinasjon av trening og gange. Ja, jeg bruker skritt teller som motivasjon (ser ikke helt problemet i det). Men om jeg da, som i dag, trener 40 min tredemølle (intervall mellom gange og løp, har ikke løpt siden ungdomsskolen tror jeg...), 35 min styrke og 10 min på romaskin + uttøyning, så blir det feil?
Hei. Ikke bli forvirret, husk nå på at de råd som er gitt her er GENERISKE råd, ikke absolutte....
Det som har vist seg å være effektivt er periodisering av treningen for å bli bedre. MEN, og et stort MEN, det kommer jo helt an på hva du ønsker oppnå med treningen din. Hva er målet?
Noen ønsker telle antall minutter som mål på kvalitetstrening, men dette er helt feil og gir ikke noen effekt ut over å trene leeeenge. Men hvis vedkommende synes dette er best for han/henne, så hvorfor ikke?
Det er kvalitetsøkter som gir økning av kapasitet, ikke kvantitetsøkter. Langrennsløpere kaller gjerne sine intervalløkter for kvalitetstrening og bruker disse aktivt for å bli bedre. Men, dette må sees i sammenheng med totalbildet.
Men tar vi din treningsøkt. Du starter med 40 min intervalløkt på mølle, deretter 35 min styrke og avslutter med 20 min roing.
I praksis så har du nå tynt kroppen din og muskulaturen din så mye ila 40 minutter at det er dette som er kvalitetstreningen din. Det er her du får fremgang. Styrketrening i 35 minutter etterpå høres unektelig bortkastet ut så fremt dette ikke er lett styrketrening for kjernemuskulatur, eksvis mave og rygg. Avslutte med 20 min roing er bare tull i denne økten og gir deg ikke annet enn bruk av tid. Kroppen din klarer ikke absorbere denne treningen etter den harde intervalløkten OG i tillegg 35 min styrke.
Mitt forslag for deg blir derfor å periodisere mer.
Hvis du absolutt skal ro, så gjør dette først i økten din som oppvarming. Denne øvelsen skal ikke gjøre deg utslitt, men varme deg opp til intervalløkten.
15-20 minutter roing hvor du blir god og svett burde holde.
Så skal du løpe intervalløkten din på mølle. Og dette er hovedøkten din, dvs den økten som skal gi deg fremgang.
Denne bør ikke være på mer enn 30-35 minutter inkludert nedjogging/nedgåing.
Avslutningsvis kan du gjøre noen enkle coreøvelser som styrker mage rygg i 10-15 minutter.
Denne økten bruker du rundt 60 minutter på og vil være mye mer optimal enn hva du gjorde forleden.
Skal du trene styrke en dag, så anbefaler jeg igjen roing som oppvarming siden det er mindre belastnende enn å løpe, samt aktiviserer store muskler i kroppen.
En styrketreningsøkt vil kanskje se slik ut:
Oppvarming 15-20 min roing
Hovedøkt: maks 35-45 min styrke
Avslutning: Uttøyning
Klarer du periodisere treningen din slik, så vil kroppen din restituere seg raskere og du vil bli både sterkere og få bedre kondisjon på kortere tid.
Den feilen mange gjør er å trene alt for mange typer trening i en og samme økt i den tro at dette er bra. Det eneste de oppnår er stagnasjon (vedlikeholdstrening), skader og lang restitusjon.
Skill mellom kvalitetstrening og kvantitetstrening mer. Begge deler er viktige i et program, men ikke på samme tid...
|