Vis enkelt innlegg
Gammel 22-11-11, 09:04   #51
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen forklare meg dette?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Men for all del, om du har bestemt deg for at jeg bare er en tulling som ikke har peiling på hva han holder på med så er det fritt fram for deg å synes det.

Og hvor har jeg sagt at jeg har bestemt meg for at du er en tulling som ikke har peiling på hva han holder på med? Jeg beklager at jeg misoppfattet deg som en nybegynner og ville bare gi deg noen gode råd på veien. Innlegget mitt var også i stor grad rettet mot trådstarter som tydeligvis er en nybegynner siden et slikt spørsmål kom opp.

Jeg beklager nok en gang at jeg var så idiotisk at jeg på en fin måte prøvde å gi deg noen råd for jeg misforstod og trodde du var en nybegynner. Jeg skal prøve å unngå det her inne på forumet for det er jo ikke det det er til er det vel??

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Jeg blir bare litt provosert når så mange som stopper opp i vektreduksjonen sin blir overøst med råd om å passe kaloriene sine, og for all del ikke prøve økt matinntak for å få fart på forbrenningen igjen. Dette er forskjellig fra person til person, så man bør ikke være redd for å prøve noe som ikke umiddelbart virker logisk. Det er en kjent sak fra lavkalorikurer at kroppen går på sparebluss etter en periode med lite mat, og da kommer man fort inn i en ond sirkel. Da kan et økt matinntak føre til at det løsner, og forbrenninge kommer opp på normalt nivå igjen. Men når dette da av noen blir tolket som en anbefaling til å bare "pøse på" med fett så blir jo alt så feil det kan bli. Jeg snakker kun om virkemidler for å få kroppen ut av sultmodus, og dermed få forbrenningen og energinivået opp igjen. Men enhver er salig i sin tro, jeg har funnet det som virker for meg og kommer ikke til å holde kjeft om det ;-)

Og hvorfor provoserer det deg, det er jo et velmenende råd og mange som får det rådet, spiser gjerne rundt 3000 kcal dalig (og mer) uten å gå ned og da kan for mye mat være en faktor. De aller færreste her inne anbefaler kcal reduksjon til et spareblussnivå, i hvertfall i de trådene jeg har lest. Til og med Torkil og HExeberg anbefaler en reduksjon i matmengde (eller kcal om du vil) dersom det ikke løsner, men det må ikke til for lite mat igjen. Det er en evig, hårfin balansegang som er individuell.

Du skriver jo selv at alle er forskjellige og at vi må finne ut selv hva som passer oss. Jeg og mange med meg (les bl.a Nerthus sine flotte innlegg lengre oppe) må drive med kcal begrensing for å kunne gå ned og vi har tydeligvis ikke lov å komme med det her på forumet uten at vi provoserer unødvendig - beklager det nok en gang.

De aller fleste som får råd om å kutt ned på matmengden får det på grunnlag av de dagsmenyene de legger ut, mens mange får anbefalinger å prøve med mer mat, mer fett eller riktig forhold mellom fett og proteiner. Det kommer helt ann på hvordan personen spiser, hvor mye man har gått ned, hvor lenge man har holdt på osv osv. Jeg synes de aller fleste råd er gode, men man må jo bruke skjønn og sortere og velge selv hva man skal bruke og bygge egene erfaringer.

Jeg har prøvd det meste og for meg er det kontroll i matmengde det eneste som gjør at jeg går ned, men beklager jeg skal aldri mer si det (selv om det faktisk kan være til hjelp for noen) siden det er så provoserende

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat