Sv: Forlenge levetiden med lavkarbo?
Opprinnelig lagt inn av hypah, her.
Går du med konstant CRP over 10, så har du antakelig en eller annen sykdom, sårskade eller på en annen måte ikke 100% i kroppen. Dette trenger ikke skyldes kostholdet....
Men normalverdien for crp kan helt sikkert variere, da man ikke skal behandle prøvesvaret, men pasienten.
Her inne tror jeg dog man behandler prøvesvarene litt vel mye kanskje?? :-)
Jeg har normalt en CRP under 10 og den har blitt målt et par ganger nå (kone som er sykepleier...hehe). Ikke endret seg ut over dette måltallet selv på lavkarbo kosthold.
Men om crp ligger på 4-5-6-7-8-9 eller 10 kan jo prosentvis utgjøre en forskjell indusert av kostholdsendring, men herregud, hvor akademiske skal man egentlig være? Om du har en crp på 4, jeg en på 10 så er vi begge friske, raske og innenfor normalverdiene, selv om det prosentvis er et hav mellom oss. På samme måte som at en som ligger innenfor referanseverdien alllikevel kan være dausjuk.....jaja, så enkelt er det mao. Tror ikke vi skal se på verden gjennom et sugerør, så enig med deg, folk er alt for opptatt med å se det skrevne ord i en artikkel på nett og ta det som sannhet, men glemme å beholde overblikket.
Ja, dette var mest siktet til "jo mindre inflammasjon dess lengre lever du"-teorien da.. Altså at man burde gjøre det man kan for å minske inflammasjon selv om den ikke ligger på et "sykt" nivå. Hvorvidt man skal tro på det kan jo diskuteres da! Men det hadde kanskje vært mer relevant å forske på hvilket kosthold som minsker inflammasjonverdier hos friske, normalvektige mennesker sånn i forhold til akkurat det.
Sist redigert av shailene : 23-11-11 kl 12:56.
|