Vis enkelt innlegg
Gammel 23-11-11, 15:38   #12
Alynna
Seniormedlem

Alynna sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

dersom hovedpoenget ditt er å være under 20 karber eller der omkring for å holde seg i ketose, tror jeg fint du holder deg der.

"Ketolyse" er bare et ord og man må se på hva som er hensikten med dietten. Jo, og det er at man skal spise ca 15 karber og fordi man ikke skal ta de opp for raskt + at man får næringsmangler om disse stadig kommer fra f.eks en spiseskje syltetøy, en spiseskje mel eller 1 stk drops slik at det ikke er "plass" til grønt osv.

Om du ikke kan kalle det ketolyse, fordi du har brukt en ingrediens som ikke er "tillatt" i en minimal mengde og som unntakstilfelle, så får pedantene si at det er ikke slik ketolysedietten er, men jeg mener man må bruke sunn fornuft. Fokuset må være på hva du ønsker å oppnå, og ikke være slave av noen regelbok. Du får ikke mangelsykdommer av at halvparten av kvoten kommer fra feil type mat 1 dag, og detter du ikke ut av ketose, har du ikke tapt noe heller.

Men jeg tror, at spiser du i tillegg potetgull og poteter, så blir det så mye karber på en dag at du detter ut og mister noen dager og opptil en ukes vektnedgang. Men dette er jo mye mye lettere å kontrollere enn sausen da Jeg har pleid å ha rosenkål og stekt sopp til kalkun f.eks.

Dersom du velger å lage sausen selv så kan jeg anbefale 50/50 fiberhusk (faktisk!) og jbkm. Da likner det mer på hvetemelsjevning. Jeg takler ikke ren jbkm-saus men fiberhusken "oppveier" den glatte følelsen. bare pass på å vispe ekstremt kraftig, helst i romtemperert kraft og øk heller varmen etter at alle klumper er borte/silt ut. Du trenger svært små mengder og den blir tykkere enn det ser ut til ved første øyekast, så lag den litt tynnere og gjerne god tid i forveien om det går.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat