Vis enkelt innlegg
Gammel 23-11-11, 21:03   #19
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Rett tenkinig danker ut alle slankekurer - Stvgr. Aftenblad 23.11.

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Men er vi altså generelt sett så mye dårligere mentalt enn f.eks urbefolkninger? (Legg inn "annen ønsket kultur", hvor det ikke er matmangel, men hvor folk holder seg slanke i stor grad - kan like gjerne være f.eks Frankrike og franskmenn, eller thailendere eller japanere - stort sett slanke befolkninger med nok mat alle sammen.)
Og er årsaken til at nesten "alle" i USA er overvektige at de er "mentalt på feilspor"? Jeg tror faktisk ikke det. Det er mange stadier mellom "frisk" og "syk" og "diagnostisert syk". Om man ikke kaller det sykdom da - så kall det da f.eks små, hormonelle ubalanser på grunn av stoffene vi omgir oss med i et neolittisk (Nei, jeg mener ikke "neolittisk", men ordet for "høyteknologisk, moderne tid") miljø? Jeg tror bestemt de påvirker oss, selv om det ikke er i så stor grad at vi legger merke til årsak/virkning.
Kan man få hodepine av dårlig inneklima så tror jeg også at man kan få andre "plager" av andre stoffer som vi antakelig merker like lite eller mindre til.

Selvfølgelig kan jeg ikke si at dette ER årsaken verken til overvekt eller andre problemer. Men jeg tror bestemt vi vil oppdage mange slike sammenhenger. Om vi ser tilbake X år så var tross alt tobakk også "ufarlig" eller til og med helsebringende i en periode.. og i en periode så var kvikksølv en ting vi brukte i tennene og arsenikk en bestanddel i sminke. Jeg er sikker på at om 50-100 år vil man se tilbake til nåtiden og latterliggjøre hvor tåpelige vi var som spiste/omga oss med enkelte ting. Jeg ser det ikke utenkelig at noe av dette påvirker hvordan vi behandler maten vi spiser... eller f.eks påvirker vårt endokrine system og derigjennom metabolismen.

Ikke at jeg mener å kimse av det mentale, men jeg tror faktisk at i en frisk kropp i et sunt miljø med tilgang på sunn mat - så er det mye større sjanse for at matlysten regulerer seg selv. Og jeg tror at det å mentalt skulle etterkontrollere sult/metthet er en øvelse som kun vil lykkes i perioder - ikke gjennom et liv.

Derimot, om man overspiser av psykiske årsaker (for letthets skyld si "trøstespising" eller "stresspising") så tror jeg du har rett. Da er det mentale nøkkelen.

Uansett så er dette meget komplekse forhold med mange variabler og hvor hver enklet av oss må identifisere og jobbe med de faktorene som er viktige for seg.

Kunne det tenkes at du mener et "Teknokrati" ?

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat