Tråd: Høykarbo
Vis enkelt innlegg
Gammel 24-11-11, 14:21   #32
Simba1
Medlem

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Simba1 er ny på veien

Sv: Høykarbo

Det jeg tenker mye på er at det ene ikke utelukker det andre. Altså....at lavkarbo/høyfett er bra, betyr ikke at høykarbo IKKE er bra(feks 80-10-10.....jeg snakker ikke om snop, potetgull, iskrem og ferske brødskiver). Men at man ikke kan kombinere disse to uten at det går utover vekt, blodtrykk, blodsukker osv. Man kan jo tenke at det er en fornuftig logikk i det også, at man på sensommer/høst faktisk spiste en kombinasjon av disse før,.....noe som gjerne førte til fettlagring. Men den gang var det jo en fordel å lagre litt fett med tanke på vinteren som kom. Da hadde man lagret energi til dårlige tider.

Jeg tror variasjoner som proteinbesparende modifisert faste er en variasjon kroppen bare kan ha godt av (hvis man ikke har nyresykdom bla.)IKKE som et kosthold, men innimellom over kortere perioder. Jeg tror IKKE at kroppen er et "vanedyr". Hvis man trekker logiske slutninger på grunnlag av gener og steinaldertid osv, så ser ikke jeg noen logisk forklaring på at kroppen har tilpasset seg å spise det samme året rundt. Det finnes jo folkegrupper som lever lavkarbo året rundt, for all del.....men kan det muligens finnes noe logikk i tankene mine rundt dette?

Jeg har ikke selv forsøkt den type høykarbo det er snakk om her. Men når folk forteller om så gode resultater både fysisk og psykisk, så har jeg ikke noen grunn til å avfeie deres erfaring. Det KAN jeg rett og slett ikke gjøre. Når det blir kommentert her inne (andre tråder) fartstiden til vegetarianere osv, så er jeg enig i det....men det blir jo da ensidig andre veien igjen. Det er variasjonen mellom de to jeg synes er interessang.

Det er viktig å IKKE samenligne dette høykarbokostholdet med det som man tenker som høykarbo vanligvis!!

Simba1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED fase1 Svar med sitat